Afghanistan: Skoler så dårligt bygget, at de risikerer at styrte sammen

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Skolebyggeriet i Afghanistan har i mange år været af dårlig kvalitet. Så elendig en kvalitet, at flere skoler, der er opført de seneste år, risikerer at falde sammen. Dansk Folkehjælp skal nu kvalitetssikre skolebyggeriet i landet.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Dansk Folkehjælp, som nu har fået til opgave at kvalitetssikre og overvåge skolebyggeriet i landet.

Det afghanske undervisningsministerium, Verdensbanken og det danske udenrigsministerium (Danida) står bag opgaven, som indebærer, at Dansk Folkehjælp skal stå i spidsen for monitoreringen og kvalitetssikringen ved at uddanne og rådgive ministeriets ingeniører.

Dansk Folkehjælp skal opbygge kapaciteten hos de relevante tilsynsførende ingeniører i de enkelte provinser af Afghanistan ved at overføre ”know how” og ”best practice”.

Projektet finansieres af Danida gennem det afghanske undervisnings-ministerium.

Dansk Folkehjælp har allerede i en årrække været involveret i skolebyggeri i Afghanistan.

Om sine egne byggeprojekter skriver organisationen, at de “omfatter levering af skolemøbler, tavler, lærerværelse, toiletter, toiletter for handicappede, en mur omkring skolen og en sportsplads. Alt sammen elementer, hvis kvalitet og holdbarhed løbende kontrolleres, inden byggerierne overdrages og tages i brug.”

I pressemeddelelsen fra Dansk Folkehjælp hedder det:

”Et af de største problemer med skolebyggeprojekter i Afghanistan er, at byggerierne opføres af mange forskellige interessenter, herunder afghanske og udenlandske private entreprenører og humanitære organisationer, som opererer med vidt forskellige standarder for byggerierne i forhold til kvalitet og pris.

Endvidere har det afghanske undervisningsministerium ikke prioriteret at opbygge teknisk, logistisk og økonomisk kapacitet til at føre tilstrækkeligt tilsyn med igangsatte byggerier, hvorfor kontrollen som oftest først bliver sat ind, når bygningerne står færdige.

Endelig mangler ministeriet plan for og midler til vedligehold af skolerne. Skoler, der er opført de seneste år, har i flere tilfælde vist sig at være så dårlige kvalitetsmæssigt, at der i dag er risiko for egentlige sammenstyrtninger, hvilket der findes reelle eksempler på.

Dertil kommer, at byggerierne i udbudsfasen kun vurderes på prisen per klasseværelse, uden at der anvendes en standard for, hvad prisen dækker over.”

Danida-undersøgelse

Allerede i 2010 iværksatte Danida en infrastrukturundersøgelse for at få overblik over kvaliteten af skolebyggerier i Afghanistan. Undersøgelsen viste, at kvaliteten og dermed langtidsholdbarheden for et stort antal skolers vedkommende var meget dårlig, og det resulterede i et afghansk ønske om at sikre langt bedre kontrol med skolebyggerierne.

Nu har det afghanske undervisningsministerium, Verdensbanken og det danske udenrigsministerium altså som nævnt bedt Dansk Folkehjælp om at stå i spidsen for monitorering og kvalitetssikring af skolebyggerierne.

For yderligere oplysninger kontakt Allan Vokstrup: Koordinator international afdeling: +93 708 665 076/[email protected]