Indonesien vil bygge over 4.000 kilometer motorvej på Ny Guinea.
Det skal skabe vækst, infrastruktur og jobs, lyder det fra regeringen i Jakarta om megaprojektet på den indonesiske, vestlige del af den store ø.
Mange af de lokale samt forskere og miljøaktivister er imidlertid stærkt kritiske overfor det gigantiske vejnet.
Det kom stærkt til udtryk i december, hvor et militant angreb ifølge Asia Times dræbte 17. Myndighederne udtaler, at de 17 var bygningsarbejdere, mens en lokal oprørsgruppe mener, at der er tale om soldater.
Samtidigt er forskere bekymrede for den rige natur på den indonesiske side af verdens næststørste ø, herunder en nationalpark udpeget af UNESCO som verdensarv.
“Som altid, vil oprettelsen af et langstrakt vejnet være begyndelsen på enden af disse vilde områder, da veje åbner for illegal skovhugst, krybskytteri, skovbrande og investorer opsatte på at opmuntre til et boom for byggeriet”, skriver Wlliam Laurance i en kommentar på Yale Environment.
Han er professor på australske James Cook University og har vundet flere miljøpriser.
Angrebet af uafhængighedsgruppe
Projektet blev startet i 2013 og er kendt som Trans-Papua Highway. I alt skal vejnettet strække sig over omkring 4.350 kilometer.
Hovedparten af vejnettet er allerede ryddet med bulldozer, men der mangler stadig en del, skriver William Laurance, herunder mange broer.
Angrebet, der dræbte 17 bygningsarbejdere, har nu ført til et midlertidigt stop for projektet.
National Liberation Army of West Papua (TPNBP) har taget ansvaret for drabene, som foregik d. 2. december.
Det er en dato med symbolsk betydning, da lokale på Vestpapau d. 1. december 1961 indleverede en selvstændighedserklæring, der blev afvist af de hollandske koloniherrer.
I 1963 fik Indonesien kontrol med den vestlige del af øen.
Der er imidlertid modstand mod centralstyret på øen, og i 2017 blev en anmodning til FN om selvstændighed smuglet rundt i provinsen. Den fik 1,8 millioner underskrifter, hvilket svarer til 70% af befolkningen.
Mange lokale ser projektet som et forsøg fra myndighedernes side på at indføre mere militær i området, så de hurtigere kan slå oprør ned, samt at åbne øen for ressourceudvinding.
UNESCO-park i fare
Forskere peger på, at vejnettet får store konsekvenser for den rige natur på Vestpapau.
“Vi har undersøgt store udviklignsprojekter rundt omkring i verden, og dette er en af de mest bekymrende i forhold til de overdordnede sociale, økonomiske og miljømæssige omkostninger”, siger William Laurance, der har været medforfatter på en videnskabelig artikel om projektet.
Han er særlig bekymret for den verdensberømte nationalpark Lorentz. Parken er udpeget som verdensarv af UNESCO og strækker sig over 2,35 millioner hektar.
Den rummer uerstattelig natur og 7 forskellige etniske befolkningsgrupper.
193 kilometer af motorvejen kommer til at skære igennem naturoasen, og det er endda blot et enkelt af flere rige naturområder, som bliver berørt af projektet, skriver William Laurance.
Det er dystre udsigter, mener den australske forsker.
“Men hele verden, herunder mange vestlige virksomheder, forbruger mineraler, tømmer, palmeolie og andre landbrugsprodukter fra Papua. Det er et område, hvor bevaringsgrupper og non-profit organisationer kan få lidt indflydelse på den indonesiske regering”, skriver han.