Vi anbefaler en række koncerter, som vi håber falder i læsernes smag. Nogle af dem har rødder steder i verden, som Globalnyt skriver om hver eneste dag, mens andre binder musikalske traditioner sammen, som går på tværs af verden – og dermed bryder geografiske afgrænsninger sammen.
Rokia Traore, Mali
Søndag 8.juli kl.20 – Kulturhuset Islands Brygge
En stor musikalsk stjerne fra Mali er tilbage i København, hun er et af hovednavnene på festivalen. Hun har tidligere optrådt flere gange på Roskilde Festival (2009, 2013). Hun har stærke rødder i Mali, men hendes musik er sammensat af inspirationer mange steder i verden. Da hun måtte flygte fra Mali pga. uroligheder indspilede hun i 2013 sammen med John Parish og PJ Harvey albummet Beautiful Africa, som er en hyldest til hjemlandet Mali. Hendes seneste album hedder No Se (2016), der har Devendra Banhart på bandlisten.
Seu Jorge, Brasilien
Fredag 13.juli kl.20.00 – DR Koncerthuset, Koncertsalen
Den brasilianske musiker og skuespiller Seu Jorge betragtes som en fornyer af sambaen, favellaernes stemme og et meget stort musikalsk talent. Han blev kendt for sine filmroller i City of God (2002) og Wes Andersons kultfilm Life Aquatic (2004).
I rollen som den syngende sømand Pelé de Santos skabte Seu Jorge nogle meget specielle, akustiske fortolkninger af David Bowies største hits på portugisisk. Kort tid efter filmen udkom Life Aquatic Sessions, men først 12 år senere begyndte Seu Jorge at optræde live med Life Aquatic – og det er så det, som nu for første gang kan opleves i Danmark med hans solo-optræden i Koncertsalen med nye portugisiske tekster og akustisk guitar.
Hermeto Pascoal e Grupo, Brasilien
Torsdag 12 juli kl.21.00 – Prøvehallen, Valby
Troldmanden fra Brasilien er en slags musikernes musiker. Han er født i 1936 og var et vidunderbarn, der kunne spille på alle mulige og umulige instrumenter, og han var foregangsmand for bossa-nova bølgen i 1960erne. Dermed var vejen banet for en plads i musikhistorien. Han var blandt meget andet en vigtig medspiller og komponist på Miles Davis albummet Live Evil.
Sounds of Sisso, Tanzania
Fredag 13.juli kl.22.00 – Alice, Nørre Allé 7, Nørrebro
Noget så sjældent som musik fra Tanzania kan opleves under festivalen. I mange år har vi næsten fast hvert eneste år kunnet opleve musik fra Mali og en række andre lande i det vestlige Afrika, derimod har det østlige Afrika har nærmest været usynligt, men noget tyder på, at det er ved at ændre sig. For et par år siden kunne Roskilde Festival præsentere det kenyanske band Sarabi og i år byder Roskilde på hele to bands fra Uganda – og Copenhagen Jazz Festival altså på tanzanianske Sounds of Sisso.
Der er lagt op til en vild dansefest, når Sisso Record invaderer Alice. De leverer en ny elektronisk lyd direkte fra Dar Es Salaam. Folkene bag pladeselskabet var trætte af, hvad den tanzanianske musikscene kunne tilbyde, derfor har de skabt noget nyt. Det er inspireret af tanzaniansk music som fx Bongo Flava men også sydafrikansk house og elementer fra Zanzibars traditionelle Taraab.
Udover de her nævnte koncerter er der også grund til at bemærke det interessante samarbejde på tværs af atlanten mellem det spanske flamenco ikon Tomatito og Michel Camilo fra Den Dominikanske Republik.
I festivalens sidste weekend kan man opleve Etiopiens aldrende jazz-legende Mulatu Astatke. Han har siden sin ungdom kombineret etiopisk musik med jazz og således ladet jazz få indflydelse på den etiopiske musikscene, som senere har inspireret mange musikere rundt omkring i verden – ikke kun inden for jazz.
Endelig vil vi også nævne den marokkanske guembrispiller og sanger Majid Bekkas, som kan opleves på Jazzhouse Montmartre. Han kan opleves sammen med den svensk-kroatiske trompetist Göran Kaifes, der kombinerer elementer fra såvel Mellemøsten som Afrika og befinder sig mellem futuristisk jazz og minimalisme. På scenen vil også være svenske Jesper Nordenström og Stefan Pasborg fra Danmark.
Den musik som vi anbefaler hedder ikke noget, fordi koncerterne ikke har noget bestemt tilfælles. Mange koncertarrangører og bookere fastholder et begreb om verdensmusik. Det har længe været på høje tid at gøre op med definitionen af verdensmusik – en definition som ekskludere musik fra Europa og USA, som om vi ikke selv tilhører verden, eller måske netop fordi vi tror, vi ER verden. Derimod bør vi koncentrere os om gennem musikken at vise, hvordan verden er forskellig, men også hvordan verden kommer til at hænge sammen på nye og overraskende måder som følge af musikalske samarbejder og inspirationer.