Det oplyser virksomheden i en pressemeddelse:
Der etableres et selskab og bygges et risteri, som skal producere 2.000 tons kaffe årligt og levere kaffe direkte til hylderne i Coops 1200 butikker i Danmark.
Med denne nye aftale vil Coop udfordre den traditionelle kaffehandel og skabe en bæredygtig udvikling på kommercielle vilkår. Samtidig bliver der tale en markant opgradering af et af Coops største og ældste mærker, Cirkel Kaffe.
”Afrika rummer store muligheder, og i Coop vil vi gerne indgå partnerskaber, der kan være til gavn for både de afrikanske producenter og vores kunder. Den mest effektive måde er gennem handel, der kan være til fordel for begge parter. Det er præcis, hvad vi opnår med dette samarbejde,” siger bestyrelsesformand for Coop, Lasse Bolander.
Med projektet udfordrer Coop den traditionelle måde at drive handel med kaffe på, fordi mange mellemled springes over, og handelen foregår direkte mellem de to parter, Coop i Danmark og kaffebønderne i Kenya. Dermed forkortes afstand mellem den afrikanske kaffebonde og den danske kaffedrikker kraftigt.
Resultatet er, at kenyanske bønder vil få bedre priser og hurtigere betaling for deres varer – og Coops kunder får kvalitetskaffe, hvor de er sikret, at bønderne får en bedre pris.
Udover Coop indskyder Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) et lån og egenkapital i projektet. Det danske mikroristeri Estate Coffee leverer teknisk rådgivning.