Danske interesser i omstridt Nicaraguakanal

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Af Anne Liv Eberlein, Verdens Skove

Danske virksomheder med Mærsk i spidsen står til at profitere af ny kanal gennem Nicaragua. Men den skal gå gennem fredede skovsområder, som tilhører et oprindeliget folk – uden at de er blevet hørt. Grov krænkelse af deres rettigheder, siger NGO.

I år tager styret i Nicaragua de første spadestik til en ny kanal gennem Nicaragua. Kanalen skal forbinde verdenshavene som et alternativ til Panamakanalen, og vil – i modsætning til Panamakanalen – være i stand til at rumme selv de største containerskibe. Selve ideen om en kanal gennem Nicaragua er flere hundrede år gammel, men nu bliver den realiseret af et kinesisk selskab.

Kanalen er planlagt til at blive en 278 kilometer lang vandvej mellem Caribien og Stillehavet – de 105 km heraf igennem Nicaragua-søen, som er det største ferskvandsreservoir i Mellemamerika.

Kanalen kommer til at påvirke landet en del med havnekomplekser, sluser, frihandelszoner, lufthavne, turistkomplekser, samt veje, olieledninger og en kunstig sø.

Oprindelige folk skal tvangsflyttes

Kanalen er planlagt til at gå igennem fredet regnskov, hvoraf store dele hører til Rama-folkets territorium. Rama-folket er et oprindeligt folk, som har krav på at blive hørt i forbindelse med projektet – både ifølge Nicaraguas nationale lovgivning og de internationale konventioner, som Nicaragua har tiltrådt. Men det er endnu ikke sket, selvom ruten nu er fastlagt.

Claus Kjærby, programkoordinator i Nicaragua for miljøorganisationen Verdens Skove, forklarer, at byggeriet af kanalen med den nuværende rute er en grov overtrædelse af Ramafolkets rettigheder. 

”Kanalen skal bygges tværs igennem Rama-folkets territorium. Ramafolket er ikke blevet hørt og et af deres samfund skal tvangsflyttes. Dette indebærer flere brud på Nicaraguas nationale lovgivning og ILO konventionen 169, samt FN erklæringen om oprindelige folks rettigheder,” fastslår Claus Kjærby i Politiken søndag den 24. august.

Dette mener Verdens Skove er et særligt problem for Danmark. De danske skatteydere har gennem Danida vedholdende støttet implementeringen af oprindelige folks lovgivning og jordrettigheder gennem de sidste 15 år – ikke mindst i Nicaragua. Arbejde, som nu kan være forgæves.

Claus Kjærby uddyber:

”Gennem den støtte fik det oprindelige Rama-folk i 2009 skøde på deres regnskovsterritorium og opnåede en kontrakt med staten om samforvaltning af de fredede naturområder, som dækker hele deres territorium. Nu står danske virksomheder så til at profitere af en krænkelse af præcis de landrettigheder, som Danmark har brugt millioner af skattekroner på at sikre.”

Mærsk som tungen på vægtskålen

På toppen af listen over danske virksomheder, som kanalen potentielt vil blive en fordel for, står Mærsk. Til mediet ShippingWatch har Mærsk udtalt sin støtte til projektet – en nyhed, der gik verden rundt.

Mærsk er pt. verdens største kunde i Panamakanalen, som selv efter den igangværende udvidelse ikke kan tage deres største skibe. Nicaraguaruten er potentielt billigere og skibshandlen udvides stadigt, så der er stor mulighed for at Mærsk også vil blive Nicaraguakanalens største kunde.

Det mener Verdens Skove giver Mærsk et særligt ansvar for at sikre, at kanalen bliver bygget under hensyn til Rama-folkets rettigheder.

Claus Kjærby forklarer:

”Mærsks interesser bliver brugt som argument for at bygge kanalen i Nicaragua. Det giver Mærsk et særligt ansvar og en særlig mulighed for at sikre, at kanalen bliver bygget under hensyn til regnskovens folk og natur. Vi opfordrer derfor Mærsk til at bruge deres unikke indflydelse til at sørge for, at de oprindelige folk bliver hørt og at der tages de nødvendige miljøhensyn.”

Mærsk er ikke den eneste danske virksomhed, der står til at tjene på kanalprojektet. I et charmeoffensiv har Nicaraguas transportminister Dr. Poul Oquist specifikt inviteret danske virksomheder til at køre sig i stilling til opgaver i forbindelse med projektet.

Begrundelsen: ”Nu har vi endelig chancen for at betale tilbage for al støtten vi gennem tiden har fået fra Danmark,” som han udtalte til Lokalavisen.dk.

Verdens Skove understreger, at Danmark har tilsluttet sig en hel række internationale konventioner, som vi har pligt til at opfylde og sørge for bliver opfyldt, når danske juridiske enheder agerer i udlandet – herunder danske virksomheder.

Frygt for naturødelæggelser

Men ikke bare for Rama-folket vil kanalen blive et problem med den nuværende rute. Kanalen vil komme til at gå igennem et unikt, UNESCO-beskyttet regnskovsområde med en ekstremt høj artsrigdom, som kanalen kan ødelægge.

Claus Kjærby fortæller om de mulige miljømæssige konsekvenser:

”Der er tale om udryddelse af habitat til truede dyrearter –  dyr som jaguar, tapir, grøn ara søko, kæmpemyresluger, havskildpadder, blandt andre.”

Listen over negativ miljøpåvirkning er lang og inkluderer påvirkning af internationalt beskyttede vådområder til trækfugle, afbrydelser i den mellemamerikanske biologiske korridor, ødelæggelse af ferskvands-habitat, forringelse af drikkevandsreservoirer og forurening af Nicaraguasøen.

Kanalen forventes at koste 50 milliarder amerikanske dollars, som alle finansieres via det kinesisk selskab, Hong Kong Nicaragua Canal Development Investment Company.

Selskabet er privatejet af en af Kinas rigeste mænd, Wang Jing, og er indregistreret på Cayman Islands.

Der har ikke været nogen licitationsproces og aftalen må betegnes som særdeles fordelagtig med 50 års koncessions ret, skattefritagelse og gratis brug af landets vandressourcer.