Den store gravplads af gamle skibe på Chittagong-stranden i Bangladesh er en dødsens farlig arbejdsplads. Skibsophugning indebærer risiko for forgiftning og voldsomme forbrændinger som følge af gaseksplosioner. Derudover er der mange skibsophuggere, der dør eller bliver invalide, fordi de falder ned fra de høje skibssider, får elektrisk stød, eller fordi enorme jernplader fra skibet falder ned over dem.
Der menes i dag at være omkring 80 ophugningsvirksomheder på Chittagong-stranden med mellem 10.000 og 40.000 arbejdere. De fleste er daglejere uden kontrakter, og mange er børnearbejdere mellem 14 og 17 år. Det er almindeligt at arbejde i 12-timers skift, syv dage om ugen – uden pauser.
Organiserer arbejdere på stranden
Når Mohammad Ali sniger sig rundt blandt skibsvragene i Chittagong, må han sørge for at holde sig godt skjult. Den 38-årige far til to er sortlistet blandt arbejdsgiverne i Bangladeshs berygtede skibsophugningsindustri, fordi han for et par år siden begyndte at organisere arbejderne.
Fagforeninger er ofte bandlyst, men alligevel tager Mohammad Ali rundt for at organisere arbejderne i virksomhedsbaserede faglige foreninger. Og det er de livsfarlige arbejdsvilkår, der som regel er drivkraften i det faglige arbejde. Metalarbejderforbundet i Bangladesh har i perioden 2010-2014 registreret 51 dødsfald og 118 alvorligt tilskadekomne blandt 55 af virksomhederne på Chittagong-stranden.
Faglige møder gemt bag et ophugningsskib
“Arbejdsgiverne tillader ikke deres arbejdere at tale om fagforeninger eller arbejdstagerrettigheder. Når vi holder møder, må vi derfor prøve at gemme os for arbejdsgiverne bag et stort skib,” fortæller Mohammad Ali.
Han holder som regel til i en te-shop uden for skibsophugningsvirksomheden, hvor arbejderne kommer før og efter arbejdsdagen. Det er her, organiseringen starter.
“Jeg prøver at spotte de smarte og indflydelsesrige arbejdere og blive venner med dem. Jeg fortæller om de fordele, der er ved at være i fagforening, og efterhånden bliver flere introduceret, og vi kan oprette en lille gruppe. Så snart, vi når op på 50 medlemmer, så kan vi udfylde papirerne og blive registreret som en lovlig fagforening”, siger Mohammad Ali.
Han er trænet som organisator af fagforeninger under ophuggernes organisation (Shipbreaking Workers’ Trade Union Forum), som er tilknyttet det arbejdsmiljøcenter, Ulandssekretariatets partner BILS (Bangladesh Institute of Labour Studies) har etableret i Chittagong. Indtil videre er det lykkedes at registrere 11 virksomhedsbaserede fagforeninger, og fem andre er på vej.
Lidt bedre arbejdsmiljø nogle steder
Arbejdet med at forbedre arbejdsmiljøet har i flere tilfælde båret frugt. BILS har således været medvirkende til, at der i dag overhovedet findes en form for arbejdsmiljøinspektion. Og der arbejdes fortsat på, at arbejdere, der kommer til skade skal have økonomisk kompensation.
12 timer dagligt, syv dage om ugen, 365 dage om året
Mohammed Jibon er en af dem, der begyndte at arbejde i industrien som 14-årig. I dag er han 34 år og en erfaren “cutter”, der skærer skibsskroget op i store plader til genbrug. Han arbejder fra syv morgen til syv aften for en løn på under 800 kroner om måneden.
“Vi har ikke nogen fridage, ferier eller helligdage. Hvis jeg ikke arbejder, får jeg ikke nogen løn” fortæller han.
Mohammed er glad for, at de 400-500 arbejdere på hans arbejdsplads nu har fået sikkerhedsudstyr som hjelm, handsker og sko. Arbejderne på hans arbejdsplads får nu udleveret drikkevand, og det er accepteret at man er medlem af fagforeningen.
“Sikkerhed har den allerhøjeste prioritet. Der er ingen, der ønsker at komme til skade eller at dø, men ulykker er meget almindelige her. Vi arbejder med ild, højt oppe på skibet. Og der er altid risiko for gas-lækager, eller at vi bliver ramt af en faldende jernbjælke. Det er et meget farligt job,” siger Mohammed Jibon.
Han er selv aktiv i fagforeningen, og har fået træning som tillidsmand og sikkerhedsrepræsentant.
“Men vi skal også arbejde for at få ansættelseskontrakter, helligdagsbetaling og pension. Forhåbentlig vil fagforeningen hjælpe os med at få det engang,” siger han.
Ulandssekretariatets partner BILS har, udover aftalen om arbejdsinspektion på ophugningspladserne, bidraget til et regelsæt om skibsophugning og genbrug, som Bangladesh’ regering har vedtaget.