Warfair – vi handler for fred
Warfair sælger for tiden 12 forskellige varer fra otte virksomheder i fem lande ramt af konflikt. Det er Afghanistan, Yemen, Burkina Faso, Congo og Somalia. Firmaet har allerede på få måneder skabt omsætning for over 300.000 kroner i landene. Der er etableret et samarbejde med seks danske/europæiske virksomheder.
Målet er en årlig omsætning i lande ramt af konflikt på 10 millioner kroner i 2022.
Læs mere her warfair – vi handler for fred (coop.dk) og www.Warfair.org
Da Christian Friis Bach sidste år blev fyret fra jobbet som generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp, gjorde han sig mange tanker om, hvad han skulle bruge resten af sit arbejdsliv på.
”En god bekendt gav mig det råd at vende tilbage til det, man brænder for,” fortæller han. I hans tilfælde var det bæredygtig verdenshandel, for som ung var han med til at skabe U-landsimporten og kørte rundt på en meget stor ladcykel og solgte kaffe.
”Jeg har altid troet på tanken om Trade – not Aid, så dengang brugte jeg alt mit krudt på retfærdig handel og på at få indført Max Havelaar-mærket herhjemme.”
Samme tankegang ligger bag virksomheden Warfair. Sammen med familiemedlemmer har han skabt en handelsvirksomhed, der køber varer fra konfliktområder og sælger dem til danske forbrugere. Men han skal ikke ud på ladcyklen igen, for Warfair skal først og fremmest være en grossistvirksomhed, der finder varerne og forhandlerne i lande som Afghanistan og Somalia, sørger for transport, fødevaregodkendelse, due diligence, kvalitetskontrol, kontrol og alt det andet, der gør import fra fjerne, svært tilgængelige steder besværlig.
”Vi sikrer også betalingen til leverandørerne,” understreger han
I løbet af de første få måneder har Warfair skabt omsætning for over 300.000 kroner i de krigshærgede lande, og indtil nu består varesortimentet af nødder, pinjekerner, tørret frugt, safran, kaffe – og en fint forarbejdet traditionel lygte fra Yemen. Den er ved at blive produceret hos sølvsmede i den gamle by i Yemens hovedstad Sanaa, men i stedet for at bruge levende lys i den, samarbejder han med kunstneren Olafur Eliasson, så der bliver indsat en solcellelampe i det gamle kunsthåndværk. Lamperne er allerede en succes, da der er forudbestilt adskillige, men de er endnu ikke leveret.
”Og den kommer vist med i MoMAs (Museum of Modern Art i New York) forårskatalog,” fortæller han og understreger, at der i alle tilfælde er tale om højkvalitetsprodukter, for kaffen fra Yemen er verdens bedste. Byen Mocca ligger i Yemen, og herfra eksporterede man kaffe allerede i 1700-tallet.
På samme måde er virksomhedens safran den allerbedste kvalitet. Safran sælges gennem Karlsen Krydderier, kaffen gennem Coffee Collective. Andre produkter har endnu ikke fået en forhandler, men store supermarkeder er på vej.
Målet nået på et par dage
Forbrugernes interesse for at købe varerne er stor. Da Warfair i november kom med i COOPs crowdfunding-kampagne – hvor kunderne forudbetaler for varerne, og projektet kun bliver realiseret, hvis der kommer penge nok – var målet nået i løbet af et par dage, og efter et par uger nærmer Warfair sig tre gange det forventede beløb.
”Det er overvældende og viser en stor interesse for varerne, ” siger Christian Friis Bach og tilføjer, at firmaet er blandt de tre, der hurtigst nåede forudbetalinger for 50.000 kroner. Han føler sig derfor helt overbevist om, at målet om at kunne omsætte for 10 millioner kroner i konfliktzoner i 2022 nok skal blive nået.
Svær start
Det har været hårdt arbejde at få virksomheden etableret.
”Vi ønsker at støtte landmænd og producenter i konfliktzoner, som har svært ved at finde afsætning for deres varer, men der er jo en civilbefolkning, som skal overleve. Vi har fundet varerne og forhandlerne gennem de netværk, vi har i forvejen, og på den måde er vi sikre på, at varerne og leverandørerne er i orden,” siger han.
Warfair tjekker også, at leverandørerne ikke har været involveret i korruption, børnearbejde, hvidvask eller andre skandaler. Varerne markedsføres ikke som økologiske, selv om nogle af dem i realiteten er det, men de kommer fra lande uden certificeringsordning, så det må vente.
Oprindelig havde han regnet med, at ngo’er og FN-organer, der arbejder i konfliktområder, kunne hjælpe med kontakter. Det kunne de ikke, for de beskæftiger sig ikke med handel, så derfor er varerne købt gennem private og professionelle bekendte og deres kontakter.
”Som udgangspunkt spurgte vi, hvilke produkter de er stolte af i de forskellige lande, og på den måde fandt vi frem til lakrids, safran og nødder fra Afghanistan, cashewnødder fra Burkina Faso, kaffe fra Yemen og sesam fra Somalia,” nævner han og understreger, at varerne selvfølgelig ikke er billige – kaffen koster for eksempel 750 kroner kiloet – men at der findes et marked for den type højkvalitetsprodukter.
”Folk skal ikke købe varerne, fordi det er synd for nogen. Det holder ikke i længden. Man skal købe dem, fordi det er varer af en meget høj kvalitet, som man gerne vil bruge eller give som gaver. Nøjagtigt som når man køber god vin,” siger han.
”Udover at sikre en indtægt til producenterne i konfliktområder er produkterne med til at give et mere positivt billede af landene, så Afghanistan og Yemen ikke bare bliver forbundet med krig, men med lakrids, sesam og kaffe af den bedste kvalitet, ”siger han.