Repræsentanter fra det iranske undervisningssekretariat har annonceret et forbud mod engelskundervisning i de iranske skoler. Beslutningen kommer ifølge sekretariatsleder Mehdi Navid-Adham som et modsvar til den tiltagende ”kulturelle invasion” af fremmede værdier, praksisser og ideer.
Den iranske leder, Ayatollah Ali Al Khamenei, beskrev på Leader.ir den polemiske nye lovgivning som et central led i regeringens ønske om at ”styrke de persiske sprogevner og den iranske islamiske kultur blandt skoleelever i grundskolen”. Khamenei beskriver engelskundervisning som en farlig promovering af fremmede kulturer og værdier, der modsætter sig skolens vigtige samfundsopgave i at lægge et ”fundament for iransk kultur blandt de unge”.
Et nyt Telegram?
Den iranske regerings forbud mod engelsk er blandt både regeringsfolk og i den bredere befolkning blevet mødt med skepsis og latterliggørelse. I en nyligt offentliggjort udtalelse plæderede Irans mere moderate præsident, Hassan Rouhani, for engelsk som et centralt sprog for Irans multikulturelle ungdom. Et godt kendskab til engelsk, der førhen er blevet undervist i fra omkring 6. klasse, kan ifølge Rouhani bidrage til både kulturel og økonomisk vækst i landet.
Også blandt den iranske befolkning, der over de sidste har været på barrikaderne i titusindvis over tiltagende ulighed og arbejdsløshed, er tilbagetrækningen af engelsk blevet mødt med kritik. En video af Mehdi Navid-Adham, hvor sekretariatslederen præsenterer den kontroversielle nye lovgivning, er i løbet af de sidste dage blevet spredt på tværs af de sociale medier, ofte med sarkastiske henvisninger til den iranske regerings forsøg på at lukke det populære sociale netværk Telegram.
I en tid præget af konflikt har ”filtreringen af engelsk” kastet yderligere brænde på bålet i diskussionen om Irans status, spørgsmålet om isolationisme og Khameneis anti-vestlige linje. Tilbagetrækningen af engelsk har optegnet polerne og splittelsen i denne diskussion. Spørgsmålet er nu, om regeringens ønsker om at blokere engelsk fra landets skoler risikerer at forøge de ideologiske og værdimæssige konflikter i det i forvejen anspændte klima.