H&M koncernen har netop præsenteret en ny bæredygtighedsindsats gennem et Climate Savers partnerskab med WWF. Koncernens nye strategi for at mindske klimapåvirkning og energiforbruget frem mod år 2020, skal samtidig sætte en stopper for det enorme ressourcespild, som tekstilbranchen traditionelt står for.
H&M er således den første tekstil virksomhed, der indgår i WWF’s Climate Savers partnerskabsprogram for virksomheder, skriver WWF i en pressemeddelelse.
Med disse ambitiøse klimamål vil virksomheden stile mod at mindske deres aftryk på klimaet gennem en reducering af CO2-udledningen af egen drift frem mod 2020. Dertil har H&M koncern sat sig et langsigtet mål om at blive klimapositiv i hele deres værdikæde frem mod 2040.
I en pressemeddelelse på baggrund af H&M koncernens ’Bæredygtigheds Rapport 2016’ fremhæver virksomheden målet om at forpligtige sig til at anvende 100% genanvendte eller bæredygtigt fremskaffede materialer frem mod år 2030.
Det fremgår yderligere af pressemeddelelsen, at 96% af virksomhedens samlede energiforbrug i egen produktion stammede fra vedvarende energikilder i 2016. Med den nye klimastrategi vil H&M koncernen nu endvidere forpligte sig til at overgå til 100% vedvarende energikilder.
H&Ms grønne aftryk vil ifølge WWFs udmelding gælde for hele H&Ms varekæde inklusiv underleverandører. Dertil er ambitionen at følge tøjets levetid blandt forbrugerne, fra købet til det kasseres eller bliver genbrugt. Dette er et væsentligt element, som H&M tilstræber at tænke ind i deres klimaregnskab.
Således fastslår H&M koncernen at de med deres nye klimastrategi vil tage de første skridt mod at sikre en cirkulære og bæredygtig tøjproduktion ved at adresserer nogle at de miljømæssige og sociale problemstillinger og udfordringer verdenssamfundet står over for.
Læs pressemeddelelsen fra H&M her