IBIS i sej kamp mod børnearbejde i Ghana

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Af Hanne Selnæs
kommunikationsmdarbejder i IBIS
artikel på websitet www.ibis.dk 23. oktober 2008

Flere forældre lover nu at holde deres børn væk fra det farlige arbejde i kakaoproduktionen i Ghana, og kvaliteten af lærernes undervisning er allerede blevet bedre.

Men der er langt igen, før der bliver sat en endelig stopper for børnearbejde på de små kakao-familiebrug i Ghana, konstaterer generalsekretær i IBIS, Vagn Berthelsen, som besøgte Ghana i september.

Chokoladeproducenten Toms Gruppen a/s og IBIS har nu i et år samarbejdet i Ghana om at bekæmpe børnearbejde i kakao-produktionen, hvor børn bliver udsat for hårdt og farligt arbejde på de små familiebrug.

Midlerne hedder bedre skolegang, oplysning og debatmøder med forældrene for at få dem til at ændre holdning og sende deres børn i skole, frem for at tage dem ud, når kakaoen skal høstes.

– Vi har valgt at satse på kvaliteten af uddannelse i det område, hvor Toms køber en stor del af deres kakaobønner, siger Vagn Berthelsen, som i september besøgte det fælles projekt, der skal gøre skolegangen bedre for 15.000 børn i området.

Undersøgelser viser nemlig, at en af grundene til, at forældrene tager deres børn ud af skolen og med på farmen er, at kvaliteten af den ghanesiske grundskole-uddannelse er under al kritik.

Vagn Berthelsen:

– En dårlig skole får forståeligt nok forældrene til at tvivle på, om det er umagen værd, at sende børnene derhen. Forældrene konkluderer, at hvis de lader børnene blive i skolen, får de hverken en uddannelse eller lærer at dyrke kakao. Så hellere tage dem ud af skolen, så de lærer noget om kakaoproduktion. Det er grunden til at vi nu arbejder hårdt på at gøre skolegangen bedre for de 15.000 børn.

I det første år af projektet har der været fokus på at efteruddanne de lærere, der underviser på områdets skoler.

Lærere, som underviser uden at have en læreruddannelse, har været gennem et et-årigt uddannelsesforløb. Mens de uddannede lærere har været på kortere pædagogiske kurser i undervisningsmetoder, der kan forbedre børnenes indlæring.

Projektleder Prosper Nyavor siger:

– Efter kun et år er det for tidligt at konkludere endeligt på projektet. Men fra mine besøg på skolerne kan jeg godt sige, at undervisningen allerede nu er forbedret markant. I sær når det handler om at inddrage børnene og deres viden i undervisningen.

Udover at sørge for undervisningsmaterialer til skolerne i området og efteruddannelse af lærere handler projektet om oplysning. Projektfolkene holder f.eks. møder med forældre og andre i landsbyerne for at diskutere børns ret til uddannelse og børnearbejde.

Under Vagn Berthelsens besøg i Ghana deltog han i et af de møder, hvor både forældre og børn var til stede:

– Ghanas egen lovgivning siger klart, at børn under en vis alder ikke må arbejde med macheter, kemikalier eller lave tunge løft. Og på mødet var der stor lydhørhed fra forældrene, da det blev diskuteret. Forældrene har flere steder lovet, at de ikke vil sætte børnene til det farlige arbejde. Det er meget positivt, fortæller han og konkluderer:

– Men vi ved jo, at holdnings- og adfærdsændringer tager lang tid, så vi er forberedt på, at det er et langt sejt træk, der skal til.