Tid:

Sted:

Arrangør: N/A

Workshop om markedsanalyser og iværksætter-fremme

Workshop ledet af Peter Blum Samuelsen og arrangeret i samarbejde mellem Uddannelsesnetværket og Børne- og Ungdomsnetværket.

Tid: Tirsdag d. 16. november, kl. 16 – 20

Sted: IBIS, Nørrebrogade 68 B, 3. sal, 2200 Kbn N

Tilmelding: Senest den 10. november på
http://www.uddannelsesnetvaerket.dk/events.php?mode=submit2event&iEventID=312

BAGGRUND


Workshop ledet af Peter Blum Samuelsen og arrangeret i samarbejde mellem Uddannelsesnetværket og Børne- og Ungdomsnetværket.

Tid: Tirsdag d. 16. november, kl. 16 – 20

Sted: IBIS, Nørrebrogade 68 B, 3. sal, 2200 Kbn N

Tilmelding: Senest den 10. november på
http://www.uddannelsesnetvaerket.dk/events.php?mode=submit2event&iEventID=312

BAGGRUND

Iværksætteri blandt unge står højt på dagsordenen i de fleste u-lande. De unge udgør en stærkt voksende befolkningsgruppe, som rummer et betydeligt potentiale og samtidig er der mange barrierer for udvikling af iværksætteri blandt unge.

En af de største barrierer ligger i manglende viden og redskaber til at starte og drive en virksomhed. Unge mangler adgang til relevant træning og rådgivning, forretningskontakter, forhandlingserfaring, netværk, ICT services etc. Resultatet bliver, at al for få starter og mange går ned eller helt stagnerer med virksomheder, der ellers har potentiale for vækst.

Mange udviklingsprojekter har søgt at hjælpe iværksættere til at producere til salg, men ofte har fokus været på produktion frem for en forståelse af markedet. Undervisning i virksomhedsdrift har været irrelevant, teoretisk og sjældent efterspurgt af iværksætterne.

I de senere år er der været gode erfaringer med at inkludere træning af iværksættere i værdikæder, hvor distributører og forarbejdningsvirksomheder går sammen med NGOer og offentlige institutioner om at styrke kapacitet og kompetence hos deres helt små leverandører.

Der er bred enighed om, at initiativer bør fokusere på grundige markedsana-lyser, der ser på både afsætningsmuligheder og behov for kapacitetsopbyg-ning. Men hvad indeholder markedsanalyser? Hvem skal lave dem?

Og hvordan finder vi ud af, hvad iværksætterne virkelig har brug for? Hvilken rolle har udviklingsorganisationer i at hjælpe iværksætterne? Og hvordan kan vi sikre bæredygtighed af den hjælp, der ydes? Det er nogle af de spørgsmål, vi sammen vil søge svarene på i workshoppen.

WORKSHOPPEN

Workshoppen byder på en kombination af: faglige oplæg om hvordan man designer relevante projekter for facilitering af hjælp til iværksætteri, præsentation af konkrete eksempler indenfor feltet, samt gruppearbejde, hvor vi afprøver og diskuterer mulige programdesign og tilgange.

FACILITATOR

Workshoppen bliver faciliteret af Peter Blum Samuelsen, der har arbejdet med ILOs iværksætterprogram ”Start and Improve Your Business” i både Geneve og det sydlige Afrika, hvor han har været udstationeret i 10 år.

Han har arbejdet en del med Business Development Services (BDS) tilgangen, hvor fokus netop er på NGOernes rolle som facilitator for udvikling af iværksætteri og bæredygtige hjælp til mikrovirksomheder.

Han har screenet projekter for DFID,s ”Business Linkages Challange Fund” og designet BDS programmer i det Sydlige Afrika indenfor både økologisk landbrug og kunsthåndværk. Peter Blum Samuelsen er p.t. ansat i Caritas Danmark, hvor han arbejder med fremme af indkomstskabende aktiviteter gennem selvhjælpsgrupper i det nordøstlige Indien.

PROGRAM

16.00-16.15
Velkomst
Præsentation af deltagere og program v. netværkskoordinatorerne

16.15-17.15
Faglige oplæg:
* Erfaringer med projekter for iværksætteri
* Markedsanalyse, kapacitetsanalyse og identificering af indsatsområder
* Projektdesign, NGO aktiviteter, partnerskaber med virksomheder Peter Blum Samuelsen

17:15-18:15
Cases:
Eksempler på Danske NGO’ers arbejde med markedsadgang og iværksætteri med fokus på at bygge bro mellem producenter i Syd/NGOer og virksomheder i leverandørkæden v. Caritas Danmark og Dansk Kaffe Netværk

18:15-18:45
Sandwiches

18.45-19.45
Gruppearbejde:
Opgaven er at udvikle det ideelle projekt for fremme af iværksætteri indenfor definerede rammer

19.45-20.00
Opsamling og evaluering Netværkskoordinatorerne

PRAKTISK INFORMATION

Deltagelse i workshoppen er gratis for medlemsorganisationer i de to netværk (ansatte, frivillige og medlemmer af organisationerne). Hvis du er medlem af én af disse organisationer bedes du oplyse det ved tilmelding.

Andre er meget velkomne til at deltage i workshoppen mod en deltagerbetaling på 250 kr. Hvis du ikke er medlem af én af vore medlemsorganisationer bedes du indbetale dette beløb senest den 10. november 2010.

Beløbet bedes indsat på Ibis’ konto i Nordea: 2191 5497-220-744. Betalingen skal mærkes med dit navn samt referencen: EI 16-11-10.