“Jeg blev født på en snefyldt vinterdag på et lille sygehus i en landsby i det nordlige Kina – et sted med meget stærke kønsmæssige skævheder og et stærkt patriarkalsk hierarki. Da min mor fandt ud af, at hun havde fået endnu en pige, brast hun i gråd. På det tidspunkt var der to-barns politik, og min utilfredse farmor foreslog, at min mor gav mig væk i håbet om, at hun ville kunne få en søn.
‘Uønsket’ og ‘forsømt’ fulgte mig gennem min opvækst i den lille afsidesliggende provinsby og fyldte mig med usikkerhed og tvivl, som jeg tog med videre, da jeg senere flyttede til Beijing for at studere.”
Sådan beskriver kunstner og assisterende kurator Liu Xi sin barndom og opvækst i Kina. For tiden er Xi aktuel med udstillingen ‘Stepping Out!’, som fylder den gamle københavnerbygning i kunstforeningen Gl. Strand. Sammen med 25 andre kvindelige, kinesiske kunstnere spejler og udforsker hun de forandringer, det kinesiske samfund har gennemgået fra 1980’erne og frem til i dag.
Kunstnerne arbejder med en bred vifte af udtryksformer som video, performance, maleri, fotografi og skulptur. Men fælles for dem alle er en stærk personlig fortælling, der reflekterer over egne erfaringer og livsvilkår i Kina.
Selvom de i alt 80 værker berører vigtige begivenheder i nyere kinesisk tid og velkendte tematikker som etbarnspolitikken, der fik dybe konsekvenser for synet på kvindens værdi i samfundet, er omdrejningspunktet de personlige fortællinger som Liu Xis.
Frem for alt kredser de udstillede værker om kvindens blik på sig selv og hendes position i et mandsdomineret, kinesisk samfund.
Kvinder ud af skyggen og frem på lærredet
“Stepping Out! referer til det “at træde ud af skyggen” og indtage sin retmæssige plads i samfundet”, fortæller chefkurator Anne Kielgast. Derfor står kvindekroppen tydeligt frem i udstillingen, og ofte er det også kunstnernes egne kroppe, der er genstand for værkerne.
Én video viser en kvinde, der på intens vis presser mælk ud af sine bryster og op i luften. I en anden video fortæller en kvinde ironisk om sine lange ben og pæreformede krop, som er lige præcis, som en kvindes krop bør være. På hver deres måde river de to kvinder sig fri af patriarkatet ved selv at bestemme, hvordan vi som publikum og samfund skal se og forstå deres kroppe.
Det samme gælder for Xing Danwens fotoserie I Am a Woman, som gennem stærkt intime billeder af kunstneren selv blotlægger kvinders seksualitet i en kultur, hvor nøgenhed fortsat er stærkt kontroversiel.
Ligesom kvinderne hver især bruger kunsten til at træde frem og finde deres plads i samfundet, har kurator Anne Kielgast haft en ambition om at bryde med den mandsdominerede kultur, der også eksisterer i kunstverdenen verden over.
“Udstillingen belyser et vigtigt område i global samtidskunst, som det danske publikum kun i meget begrænset omfang har set. Hidtidige udstillinger af kinesisk samtidskunst har primært præsenteret mandlige kunstneres arbejder. Desuden har kvinder og kvindelige kunstnere i Kina en række specifikke forudsætninger for at arbejde og skabe kunst,” fortæller Kielgast.
Kønsdele i keramik sætter kvinder fri
På udstillingens anden sal pryder 45 sorte keramikfigurer af det kvindelige køn et hvidt underlag. Det er Liu Xis værk Our God is Great, som kobler Kinas årtusinder-lange tradition for keramik med landets lige så lange patriarkalske system.
Udstillingen ‘Stepping Out!’
En mangfoldighed af stemmer fra Kinas samtidskunstscene gennem de sidste 30 år sætter fokus på kvindens vilkår i et mandsdomineret samfund.
Udstillingen åbnede i december og løber frem til den 12. marts 2023 hos kunstforeningen Gl. Strand i København.
“Kun gennem maleriet kunne jeg udtrykke mig frit. Tristhed, mindreværdsfølelse, underlige sindsstemninger, mørke, modsigelser, angst – alt dette og mere til kommer frem på lærredet,” fortæller Liu Xi, og fortsætter:
“Efter jeg i årevis havde været låst fast af frygt og mindreværdsfølelse som kvinde, brød jeg lænkerne én efter én. Og gradvist rystede jeg den traditionelle kinesiske moral, jeg var blevet påtvunget i den lille landsby, af mig. Jeg satte spørgsmålstegn ved det traditionelle kvindesyn og lærte, hvor stærke kvinder kan være.”
For Xi er kunstens potentiale enormt. Den er en kritisk kommentar til det samfund, der i årtier har holdt kvinder nede og favoriseret mænd, men den er også en personlig vej til at træde ud af skyggen fra de kollektivistiske og fasttømrede forventninger til kvinden.
Stepping Out! præsenterer en barsk virkelighed for kvinder i nutidens Kina og forsøger at gøre op med det traditionelle kvindesyn, som har præget kunstnernes egne liv. Samtidigt er værkerne fyldt med humor og ikke mindst en stærk tro på en mere fri fremtid for kvinder.