Af Dan Larsen og Gladis Johansson
Bolivia indførte for to år siden en ambitiøs skolelov, der skulle gøre op med forskelsbehandlingen mellem skoler og skolebørn i byerne og på landet. Forandringerne lader dog vente på sig.
Bolivias godt to år gamle storstilede skolelov skal styrke både lærere og elever i Sydamerikas fattigste land. Og behovet for forbedringer er stort, siger Carlos Paredes Bocanegra, lærer på en landskole i det sydlige Bolivia. Men indtil videre har hans skole kun set få og små resultater af loven.
De fleste af lærer Carlos Paredes Bocanegras elever i den lille forstad til Sucre i det sydlige Bolivia har lønarbejde ved siden af deres skolegang. De vasker biler, sælger ting på markedet eller hjælper på kirkegårde.
Hans elever er mellem 10 og 12 år gamle og går i 5. klasse, men de er nødt til at hjælpe til, for at familien kan klare sig.
Børnenes forældre er migranter, der kommer fra højlandet ned til provinsen Chuquisaca for at finde arbejde som daglejere i byen. Alle er de dybt fattige og må bo hos familie og venner.
Tidligere fik mange af børnene ikke mad i løbet af dagen. I dag får de en varm chokoladedrik og et stykke brød, når de møder i skolen, og senere får de frokost.
Officielt har Carlos Paredes Bocanegras skole 70 elever. Men somme tider er der 200.
Ny skolelov
For to år siden vedtog Bolivias regering en ny, storstilet skolelov, der skal forbedre forholdene for lærere og elever på landskolerne. Hidtil har børn i landskoler og byskoler modtaget forskellig undervisning, men den nye lov vil blandt andet indføre ens undervisning for alle børn. På samme måde har lærerne tidligere fået forskellig uddannelse alt efter, om de var lærere i byen eller på landet. Med den nye lov skal alle lærere uddannes ens, og både uddannelsen og efteruddannelse.
Indtil videre har loven dog kun resulteret i ganske få ændringer, siger Carlos Paredes Bocanegra.
Trange forhold
Bocanegra har omkring 15 elever i sin klasse, hvor forholdene er særdeles trange. Der er ikke siddepladser til alle. Men til gengæld er der afsat plads til masser af kreativt arbejde i rummene og plancher på væggene.
Her på skolen forsøger man at forbedre forholdene blandt andet ved at udvide med en ny længe til den gamle bygning. Meningen er, at skolestuerne skal fornys og kunne rumme 20-25 børn.
Bøger ser man ikke mange af, men ifølge den nye skolelov skal staten sikre et bibliotek med nye, tidssvarende bøger. Det har Bocanegras skole ikke set noget til endnu, men alligevel kan næsten alle børn i dag læse, siger han. Også voksne får undervisning om aftenen.
Inflationen æder lønstigningerne
Læs hele artiklen: http://www.ulandssekretariatet.dk/content/landskolen-sukker-efter-resultater-af-bolivias-nye-skolelov
Gladis Johansson er medarbejder på Ulandssekretariatet, fagbevægelsens organisation for udviklingsbistand. Dan Larsen er freelancejournalist og driver sitet VerdensNyt.dk
Artiklen /interviewet optræder på Ulandssekretariatets website, men er stillet til rådighed for U-landsnyt.dk