Fra 4. til 8. november er Tarek Atoui i Århus, hvor han samarbejder med Det Jyske Musikkonservatorium og Aarhus Universitet om musik og maskiner.
Fra 4. til 8. november kan man møde én af nøglepersonerne i Århus Kunstbygnings program for 2013 – 2014, Systemics Series, når den libanesiske lydkunstner, Tarek Atoui, gæster Kunstbygningen for første gang. Det skriver Århus Kunstbygning i en pressemeddelelse.
Formålet er at forberede sine kommende kunstnerophold, hvor han vil gentænke den finske kunstner og medudstiller Erkki Kurenniemis historiske maskiner og instrumenter i et nutidigt perspektiv igennem en række performances og workshops med studerende fra Det Jyske Musikkonservatorium samt Aarhus Universitet.
Derudover vil han løbende samarbejde med Morten Riis, århusiansk lydkunstner, Wayne Siegel, professor
og komponist ved Det Jyske Musikkonservatorium, samt Morten Breinbjerg, lektor ved Institut for Æstetik og Kommunikation, Aarhus Universitet.
Det er foreløbigt planlagt tre ophold i Århus, hvoraf første gang er 4. – 8. november. Formålet hermed er ifølge Århus Kunstbygning at idéudvikle og opstarte de første samarbejder. Det første ophold byder blandt andet på et besøg på musikkonservatoriet, hvor han skal overvære en koncert og møde de studerende og personale.
Som en smagsprøve på udstillingen i januar byder Århus Kunstbygning i morgen, tirsdag den 6. november kl. 16 – 18.30, på en præsentation af Tarek Atouis projekter samt en performance. Der er fri adgang.
På sit andet besøg, 5. – 15. januar fortsætter han sine samarbejder og workshops. Herudover opfører han performancen DIMI reconnected på ferniseringsdagen for årets første udstillingsprogram, hvor han tager Errki Kurenniemis maskiner i brug på en ny måde. I midten af februar 2013 vender han tilbage for at fortsætte sine samarbejder samt udvikle projekterne og planlægge den afsluttende performance i samarbejde med studerende, som opføres 13. marts.
Om kunstneren
Tarek Atoui (1980) er lydkunstner og komponist og er kendt for at skabe komplekse digitale lydlandskaber af abstrakte beats og mashups af digitale frekvenser og klip fra stemmer (arabisk, engelsk, kinesisk mv.) mediefiler, populærmusik, krigslyde mv. Hertil bruger han selvbyggede controllere for at styre al sin software. Hans seneste produktioner er blandt andet blevet opført på The Sharjah Biennial (UAE), The New Museum (New York), Haus der Kunst (München) og dOCUMENTA (13) mv.