Klima-, energi- og bygningsministeriet har kåret vinderne af skrivekonkurrencen “Nyheder fra en varm fremtid” for folkeskole- og gymnasieelever. Interessen for at formidle viden om klimaområdet er opløftende, lyder det fra minister Rasmus Helveg Petersen.
København 29. oktober 2014: 20 klimainteresserede elever fra grundskoler og gymnasier, indtog onsdag klima-, energi- og bygningsministeriet, da vinderne af skrivekonkurrencen “Nyheder fra en varm fremtid” skulle kåres. Præmien er et ophold for hele klassen på Samsø Energiakademi.
”Det er enormt positivt at se, at så mange danske børn og unge har holdninger til klimaforandringerne. Eleverne har fundet frem til en masse gode og forskellige klimaudfordringer og klimavenlige løsninger for fremtiden. Det er vigtigt, at de næste generationer engagerer sig i klimadagsordenen, for i fremtiden er det jo dem, der skal fortsætte den positive klimaindsats,” siger klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen (R).
Elever fra 20 gymnasier og 15 grundskoler har indsendt i alt 316 artikler, som blev bedømt af meteorolog og vejrvært Jesper Theilgaard samt Store Nørderne fra Danmarks Radio.
Den vindende artikel fra grundskolen blev Younes Deaibes og Benjamin Nordentoft fra 9.X på Katrinebjergskolen i Aarhus med artiklen “De ældre lærer de yngre”, og begrundelsen herfor er:
“Vi synes, at casen i artiklen er fantastisk. I artiklen skinner både de ældre og de yngre elevers glæde ved projektet igennem. Eleverne bag artiklen har fundet flere gode kilder både på og uden for deres egen skole. Og så sætter de fokus på, at mange af klodens problemer stammer fra vores høje forbrug,” siger dommerne, Store Nørderne Kåre og Emil.
Læs vinderartiklen fra folkeskolen her
På gymnasieniveau blev Marcus Roldgaard fra Sankt Annæ Gymnasium i Valby vinderen med artiklen “Nyt lys over land”, og vejrvært Jesper Theilgaards begrundelse lyder:
”Klimaudfordringen kræver, at vi tænker anderledes og skaber nye måder at gøre tingene på. Smartere løsninger, som både sparer penge og samtidig sparer udledninger af drivhusgasser”.
“Jeg har set andre smarte projekter a la dette i forhold til gadebelysning, og de går alle på, at teknologien giver os nye muligheder. Netop også her, hvor andre følere kan fortælle om glatte veje og kødannelser, betyder det, at der kan spares mange ærgelser for trafikanterne,” anfører Theilgaard.
Læs vinderartiklen fra gymnasiet her
Skrivekonkurrencen er en del af undervisningskampagnen “Nyheder fra en varm fremtid”, som udover skrivekonkurrencen består af gratis tværfagligt undervisningsmateriale om journalistisk og klima.
Materialet er målrettet både udskolingen i folkeskolen og gymnasieniveau.
Skrivekonkurrencen var en opfordring til eleverne om at skrive journalistiske artikler om lokale initiativer, der gør en forskel for klimaet.
Eleverne har skrevet om bl.a. husstandsvindmøller, digitale gadelamper, hvordan krematorievarme kan omdannes til fjernvarme, lokale energimesser, samt om hvordan man formidler klimaviden til mindre børn.
Læs mere om kampagnen og alle de indsendte artikler her