NGO: Firmaer stiller op for Haiti trods krise

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Bamser, tæpper, vand og medicinsk udstyr bliver snart lagt i hænderne på nogle af Haitis nødstedte børn og familier, skriver SOS-Børnebyerne i en pressemelding mandag

– Der er fortsat hårdt brug for forsyninger i katastrofeområdet, og som svar på vores råb om hjælp trådte danske virksomheder til med donationer af varer til op mod 5 mio. kr. Det er en kæmpe håndsrækning, siger SOS-Børnebyernes direktør, Hanne Elisabeth Rasmussen

Børnene sover på den bare jord eller i murbrokkerne. Familier forsøger at skabe sig et lille hjem med et par pinde i jorden og vægge af plastik. Andre børn har mistet deres forældre og skal nu gives al den tryghed, der er mulig.

– SOS-Børnebyernes kolleger på Haiti fortalte om, hvor svært det var at skaffe forsyninger, og vi sendte nødråbet videre til danske virksomheder. Responsen har været overvældende, siger Hanne Elisabeth Rasmussen.

Tæpper og legetøj

SOS-Børnebyerne pakker og fragter i disse dage bogstavelig talt tonsvis af tæpper, soveposer, legetøj, vand og sårbandager til det katastroferamte caribiske land.

I sidste uge sendte JYSK 3 lastbiler med tæpper og soveposer af sted mod lufthavne i Tyskland – en donation svarende til en salgsværdi på 1,1 mio. kr., som virksomheden har lagt oven i en allerede flot donation til Danmarks Indsamling. KREA® stillede et helt lager med såkaldt ”SELL-off” legetøj til rådighed, Coca-Cola Danmark gav 2.000 flasker vand, og Coloplast har doneret sårplejeprodukter til en salgsværdi af 600.000 kr.

– Det er en utrolig velvillighed, vi oplever, selv i en periode med økonomisk krise og forsigtighed blandt virksomhederne. Det gælder i hvert fald ikke, når det handler om viljen til at hjælpe andre, hvis vi skal vurdere det ud fra den støtte, vi har modtaget, siger Hanne E. Rasmussen.

– Haiti var i forvejen på afgrundens rand og er nu blevet skubbet helt ud over kanten. Situationen er ekstraordinær – og når behovet for præcis de varer, vi har på lager, er så enormt, så må vi reagere, siger Jonas Schrøder, der er chef for social ansvarlighed hos JYSK, og som selv var med til at sende tæpperne af sted fra JYSK centrallager i Uldum torsdag.

Hos Krea® fik direktør Max Frish en god idé, da han hørte om behovet:

– Vi havde legetøj på lager til en salgspris på cirka 3 mio. kr., som ikke var blevet solgt inden kontraktudløb (SELL-OFF periode) og derfor egentligt skulle sendes til destruktion. Men jeg kontaktede licensejer, og vi blev hurtigt enige om, at ideen om at donere varerne til SOS-Børnebyerne er en langt bedre løsning end at sende godt legetøj på forbrændingen.

– Det glæder mig som menneske, at rigtigt mange børn nu får glæde af det – ligesom vi som virksomhed gerne vil være med til at sikre en bedre verden i børnehøjde,” siger Max Frisch om de store mængder legetøj, der ud over Haiti også fordeles til andre SOS-børnebyer.

Transportfirmaet FREJA har tilmed sponseret fragt af legetøjet til uhørt lave priser, da det ofte er svært for SOS-Børnebyerne selv at skulle betale en stor fragtregning for at få hjælpen frem.

Hjælpen rækker længere

– Det er forfærdeligt at se en katastrofe af de dimensioner ramme et fattigt land som Haiti, og vi ved, at behovet til f.eks. sårpleje er akut, hvis ikke omfanget af katastrofen skal vokse yderligere. Derfor er det naturligt for os at hjælpe, når vi kan se at vores produkter kan gøre en forskel, siger Kenneth Holdt Andreasen fra Supply Chain.

– Ved at få lige præcis de varer doneret, vi ellers skulle ud og købe, rækker hjælpen meget længere. Og vi får hurtigt basale fornødenheder at give til de hårdt ramte ofre: Både børn, som opholder sig i vore børnebyer og er blevet væk fra deres familier og de tusindvis af familier, der har mistet alt, anfører Hanne E. Rasmussen.

Hun fortæller, at netop det at give børn en bamse er en af de mange metoder, SOS-Børnebyerne benytter for at hjælpe børnene med at finde tryghed igen efter meget voldsomme oplevelser.

SOS-Børnebyerne i Haiti

SOS-Børnebyerne har 2 børnebyer i Haiti. En børneby i den hårdt ramte hovedstad og en børneby på den nordlige del af øen. Heldigvis er ingen af børnebyerne blevet ødelagt af jordskælvet – men folk strømmer til for at få hjælp, ligesom børnebyerne er sikre områder for uledsagede børn.

SOS-Børnebyerne har arbejdet i Haiti i 30 år og har nu iværksat et nødhjælpsprogram rettet mod børn og de rmest udsatte familier.

Fakta:
Det modtager Haiti fra danske virksomheder
JYSK: 10 ton varer: 7.000 tæpper og 5.000 soveposer
KREA®: 1,4 ton KREA-legetøj, bl.a. de kendte bamser
Coca-Cola Danmark: 2.000 flasker vand
Coloplast: 55.000 stk. bakteriedræbende sårplejeprodukter
I alt sendes ca. 14 ton nødhjælp fra danske virksomheder

Yderligere oplysninger hos kommunikationschef Line Grove Hermansen i SOS-Børnebyerne, tlf. 20 14 44 30 og e-mail [email protected]