Oxfam IBIS henter kommunikationsprofil i Nødhjælpen

Per Bjerre


Foto: OxfamIBIS
Forfatter billede

”Vi kan roligt sige, at vi har fået en stærk profil over på vores hold,” siger generalsekretær Mie Roesdahl, som glæder sig til at byde Per Bjerre velkommen.

Hun fortsætter: ”Per har dygtigt styrket Folkekirkens Nødhjælps plads i mediebilledet og i danskernes bevidsthed. Oxfam IBIS står over for en spændende tid, hvor vi skal ud over stepperne med udvikling af en ny strategi; vi skal skabe nye partnerskaber og nye veje til forandring, og vi skal brænde igennem som dem, der tænker nyt og samtidig er utrættelige i vores arbejde for at bekæmpe fattigdom og ulighed”.  

“Pers kommunikationsstrategiske erfaring og talent for innovativ fundraising gør ham til den helt rette til at stå i spidsen for den opgave,” siger Mie Roesdahl.

Den engagerede mediechef og journalist kommer med stor erfaring inden for både journalistik, ledelse og kunsten at skabe folkeligt engagement.

Per Bjerre stammer fra Lemvig og indledte sin karriere som journalist i Radio Syd i Aabenraa. Han var i mange år chef for Bornholms Radio, og har siden været chef for DR Update, nyhederne på dr.dk og DR vejret – og altså senest fire-et-halvt år som mediechef hos Folkekirkens Nødhjælp. Se om jobskiftet dengang på

https://globalnyt.dk/content/ny-pressechef-i-folkekirkens-nodhjaelp

Her har han bl.a. været med til at fordoble antallet af følgere på Facebook og fundet en måde at transformere ”likes til penge”. Han var i en periode også chef for Wefood – den butik mod madspild, som Washington Post kaldte verdens vigtigste supermarked og som i Danmark blev et gennembrud for Folkekirken Nødhjælps rekruttering af unge frivillige.

Det var tillige Per Bjerres idé at ansætte korrespondenter for at skabe mere omtale af organisationens arbejde. En ide, der i øvrigt har vakt kritik og mediefaglig debat, da der kan rejses tvivl om korrespondenternes reelle frie stilling i forhold til den store NGO.

“Han har i det hele taget været god til at gå fra at give gammeldags oplysning mest på print og hjemmeside til at fundraise med engagerende visuelle fortællinger”, hedder det i en pressemeddelelse.

Fra 1. januar 2018 er det Oxfam IBIS, der får glæde af Per Bjerre, når han tiltræder som leder af en ny public engagement-afdeling. Samtidig bliver han en del af ledergruppen.

Per Bjerre:

”Oxfam IBIS er den danske del af en af verdens største og dygtigste NGOer (Oxfam, red.). Som leder af det folkelige engagement får jeg mulighed for at arbejde sammenhængende med både medier, medlemmer, kampagner og fundraising”.

“Samtidig bliver jeg en del af ledelsen hos en ny og visionær generalsekretær og på et tidspunkt, hvor organisationen skal lægge vigtige planer for fremtiden,” lyder det rosende.