Rasmus Helveg P. til WWF

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Rasmus Helveg Petersen tiltræder mandag (02.03.09) som ny kommunikations- og marketingschef i WWF Verdensnaturfonden.

Den 40-årige journalist får dermed en stor opgave op til FNs klimatopmøde i København i december.

Han skal desuden arbejde med at sikre naturen som livsgrundlag for mennesker og dyr, bevare naturens mangfoldighed, sikre at vi udnytter naturens ressourcer på en bæredygtig måde og bekæmpe forurening og unødigt forbrug af ressourcer og energi.

Rasmus Helveg Petersen kombinerer samtidig posterne som kommunikations- og marketingschef, der før var delt i 2, nemlig kommunikationschef Ida Thuesen og marketingschef Vibeke Willumsen.

Rasmus Helveg Petersen kommer fra en stilling som kommunikationschef i Gigtforeningen. Han er uddannet fra Berlingske Tidende og har dækket Christiansborg for Information og Morgenavisen Jyllands-Posten.

I 7 år var han strategirådgiver hos Folkekirkens Nødhjælp og arbejdede bl.a. med at sælge geder til julegaver i giv-en-ged-kampagnen.

Det var også ham, der sørgede for vigtig dokumentation, som sikrede fattige kvinder i Malawi kompensation for tabt støtte fra Danida, da VK-regeringen med kort varsel lukkede for bistanden til nationen i det sydlige Afrika i 2002.

Hos Gigtforeningen har Rasmus Helveg Petersen bl.a. arbejdet med kampagner for emballage, der er til at åbne. Han er ud af den berømte politiker-slægt og har tidligere (forgæves) søgt opstilling til Folketinget for Det radikale Venstre.