Den Demokratiske Republik Congo. Nigeria. Somalia. Afghanistan, Sydsudan, Mali og Libyen. Det er blot et udvalg af de 48 lande, der lige nu står over for et kollaps af det nationale uddannelsessystem, viser tal i en ny rapport, ’Build forward better’, udgivet af den internationale udgave af Red Barnet, Save the Children.
Det svarer til en fjerdedel af verdens lande – og omfatter flere hundrede millioner af børn.
Mens corona-pandemien hærgede havde en tredjedel af verdens 1,5 milliarder skolebørn ikke adgang til online undervisning eller undervisning på distance, viser tal fra UNICEF. Nu, mens resten af verdens uddannelsessystemer i disse uger genåbner, hænger hundredvis af millioner af disse børn og unges uddannelse i en tynd tråd.
Børn i udviklingslande rammes hårdere
Det vaklende uddannelsessystem skyldes en række forskellige faktorer – blandt andet klimaforandringer, mangel på Covid-19-vacciner, konflikter, der har ført til interne fordrivelser, og angreb på skoler.
At kriser, konflikter og nødssituationer påvirker børns skolegang, er ikke noget nyt. Allerede inden pandemien ramte, stod 258 millioner børn og unge uden for uddannelsessystemet. Når fattige familiers indtægter bliver påvirket, vil pressede forældre typisk reagere med at tage deres børn ud af skolen for at de skal hjælpe til derhjemme – piger er særligt udsatte.
Tabt skolegang rammer også børn i fattigere lande hårdere. Mens børn i rigere lande går i skole i 12-13 år, begrænser skolegangen for børn fra nogle lavindkomstlande sig til blot fem år eller mindre – manglende adgang til undervisning vil altså ramme dem procentvis hårdere, da deres skolegang er mere begrænset.
I Afghanistan, har skolelukninger kostet børn mere end 13 procent af deres samlede skolegang – for piger som gruppe er tallet 21 procent.
Det afrikanske kontinent er særlig hårdt ramt. Syv af de otte lande, hvis uddannelsessystemer er ”ekstremt” pressede, er afrikanske. De otte lande er, i prioriteret rækkefølge, DR Congo, Nigeria, Somalia, Afghanistan, Sydsudan, Sudan, Mali og Libyen.