Lukningen af Udenrigsministeriets magasin 360° er blevet kaldt skuffende og trist fra flere sider. Men på Twitter skilte Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors, sig ud med følgende kommentar:
@DanishMFA lukker deres magasin 360. Fornuftig beslutning. Tiden er løbet fra den type publikationer. Tid at gentænke ministeriets kommunikations- og oplysningsindsats. #dkaid https://t.co/OfGL0274Oj
— Anders Ladekarl (@AndersLadekarl) March 3, 2021
Vi har fået ham til at uddybe sine synspunkter.
”360° var et fint blad med gode artikler, som var interessante at læse – for menigheden. Men som jeg ser det, så handler oplysningsindsatsen om udviklingsspørgsmål ikke om at overbevise menigheden. Det handler om, at komme ud over menigheden, hvilket er noget langt de fleste af vores kommunikationstiltag har rigtig, rigtig svært ved.”
”Derfor forstår jeg godt, at Udenrigsministeriet er nødt til at overveje, hvordan man vil bruge sine ressourcer og overveje om et blad, der kræver mange ressourcer, er den rigtige måde at ændre folks opfattelse og engagement.”
”Vi har i Røde Kors haft nøjagtig de samme overvejelser. Vi havde et rigtig godt blad, synes vi selv. Men vi vurderede, at vores ressourcer var bedre anvendt ved at prøve at komme uden for vores egen boble og bruge nogle andre medier til at gøre det. Vi kunne ikke gøre begge dele på samme tid.”
Læs også: Udenrigsministeriet har lukket Magasinet 360°
Menigheden, mener han, er de 10-20 procent af befolkningen, som er overbevist om, at Danmark skal yde udviklingsbistand og at den, vi giver, fungerer godt.
”Vores store udfordring er at nå ud til de målgrupper, der er ragende uinteresserede i det her område, eller som tror, at halvdelen af bistanden går i de forkerte lommer, som vi kunne læse om i Danidas seneste undersøgelse af befolkningens holdning til bistanden. Det er dem, vi skal snakke med – ikke med hinanden. Vi behøver ikke blive bekræftet i det, vi allerede ved.”
Så hvad bør Udenrigsministeriet gøre, for at nå ud til tvivlerne, som ifølge Anders Ladekarl bør være målgruppen for oplysning om udviklingsbistanden?
”Der er mange kanaler og muligheder. Det er lige fra at bruge influencers til at bruge nettets muligheder og være first mover på Clubhouse, og hvad ved jeg. Det handler om at bruge de nye digitale muligheder, for det er der, vores muligheder for at møde folk er.”
”Man kan ikke bare transformere det, man laver til skriftelige medier, om til det digitale, og det kræver en masse ressourcer at gøre det ordentligt på det digitale område, for man skal være dedikeret til det. Det kan være svært at gøre begge dele på én gang, så man er nødt til at prioritere. Det er i lyset af det, at jeg synes, det giver god mening at prøve nogle nye ting af.
De yderste penge i statsbudgettet
I diskussioner og samtaler om oplysning og kommunikation om udviklingssamarbejdet er det ofte underforstået, at det er vigtigt for at sikre den folkelige opbakning. Men hvorfor er det så vigtigt at have opbakning i befolkningen til udviklingsbistanden?
”Vi er i udgangspunktet os selv nærmest. Vores instinkter siger os, at vi skal tage os af os selv først,” lyder det fra Anders Ladekarl.
Det, der er oppe til diskussion, er jo i virkeligheden, hvem ”os selv” er, og det er det, som oplysningen i bedste fald er med til at påvirke, mener han.
”Man kan sagtens skære fem milliarder i udviklingsbistanden, uden at der ville lyde et ramaskrig i befolkningen over det, selvom Udenrigsministeriets undersøgelse siger, at der er er stor opbakning til den. Dansk udviklingsbistand består jo ikke, fordi der er er en kæmpe folkelig opbakning til det, men fordi vi har nogle politikere, der godt kan se, at det er væsentligt.”
”Men for de politikere, som ikke mener, at det er et væsentligt område, eller at der ikke er stemmer i det, så er udviklingsbistanden de yderste penge i statsbudgettet, når der skal findes penge til andre ting.”
”Derfor skal vi hele tiden mindes om eller have argumenter for, hvorfor vi skal bruge noget af vores overskud på andre, for ellers falder vi tilbage i ’hvorfor skal vi ikke bare bruges vores penge på os selv?’, for det at give udviklingsbistand kommer ikke bare naturligt til os,”
Hvis støtten stopper
Stopper støtten til at oplyse og engagere befolkningen, så frygter Anders Ladekarl, at færre vil opfatte Danmark som en integreret del af et verdenssamfund.
”Det vil reducere vores mulighed for at gøre en forskel og være med til at skabe en mere stabil verden, fordi det vil være meget nemmere at fjerne bistanden, når der opstår behov for pengene tættere på.”
”Derfor tror jeg, at den folkelige opbakning er et begreb, det er væsentligt at holde fast i, så den internationale solidaritet og udviklingsbistand ikke bare forsvinder. Hvis vi holder op med at fortælle om udviklingslandene og det arbejde, vi laver, så tror jeg, at færre vil opfatte os som en del af et verdenssamfund, at vi hænger sammen med andre, og at vi er afhængige af hinanden.