Det er en af verdensjazzens mest spændende bassister, som nærmest under radaren gæster København og Hillerød i denne uge.
Alune Wade – nogle gange stavet Aliune Wade – stammer fra Senegal og har spillet formidabelt, så længe de fleste kan huske. Der har været så meget rift om ham, at man næsten glemmer, at han har sit eget band og en solokarriere, som mest er centreret omkring de meget aktive afrojazzscener i Paris og New York.
Egentlig spillede Alune Wade i en årrække med den store senegalesiske stjerne Ismael Lô, der er eksponent for en sprælsk reggaeinflueret mbalax-pop. Men da Wade først viste sig på de parisiske scener, var der hurtigt kø ved telefonen, og de mange tilbud væltede ind: Salif Keita, Bobby McFerrin, Fatoumata Diawara, Oumou Sangaré – listen er fornem og kan synes uendelig.
Fra Dakars rytmer til pariserjazz
Nu er Alune Wade tilbage i Danmark på en lynvisit, der er blevet til i sidste øjeblik.
Du kan opleve ham og hans band den 5. marts på Klaverfabrikken i Hillerød og 7. marts i den yderst intime atmosfære i bogcaféen Tranquebar, som ligger i Borgergade nær Kongens Nytorv. Den eneste forskel på de to koncerter er, at Alune Wade får fløjet den brasilianske perkussionist Jorge Bezerra op til koncerten på Klaverfabrikken for at sætte yderligere gang i løjerne. Det skal nok blive festligt.
Selv om de fleste måske ikke kender Alune Wades soloside, så forvent at høre yderst varierede kompositioner.
Det ene øjeblik tager han os med til sin pulserende hjemby, Senegals hovedstad Dakar, med sang på lokalsproget wolof og hints til energifuld mbalax, for det næste øjeblik at minde os om, at han kan sin pariserjazz med et ordentligt skud afro – afrobeat, soul makossa og alt muligt andet. Med sig har han et hold af de skrappe drenge, der følger med på samtlige noder og unoder. En af dem er i øvrigt den purunge trommeslager Dharil Esso, søn af Blick Bassy, en berømt musiker fra Cameroun.
Skal du have lidt lyd på Alune Wade, er hans album ’African Fast Food’ fra 2018 fremragende.