Klimaforum09 griber til anderledes virkemidler for at øge bevidstheden om klimakrisen. En række Klimaforum-film iscenesætter problemet som en kamp mellem børnehelte og onde klimaskurke.
Af Helle Erhardsen
To uger før klimatopmødet lancerede Klimaforum09 en internetkampagne, som ved hjælp af nye og anderledes virkemidler sætter fokus på klimaforandringerne. Kampagnen består af fem små film, som er blevet offentliggjort gradvist fra mandag den 23. november og frem til konferencens start den 7. december.
– I stedet for at formidle problemerne i et traditionelt ekspert- eller miljøbevægelsessprog forsøger vi at bruge folks eget sprog, som i dag er proppet med referencer til populærkultur, forklarer Mikkel Skov Petersen fra medievirksomheden Spacesheep, som har produceret kampagnen.
Filmene iscenesætter klimaproblemerne som en kamp mellem Dr. Ego og hans fire håndlangere Coalman, Gazolina, Mr. Voltage og Consuma Excess og så Jordens unge superhelte The Elements, Gaia, Windy, Solar Boy og H2Otto, spillet af fire børn i alderen 6 til 13 år. Superhelte-ungerne skal forestille at være verdens fremtidige generationer, der er blevet svigtet af vor tids politikere.
– Vi bruger en tegneserieagtig, humoristisk og populærkulturel stil, hvilket gør, at vi kan sige nogle ret radikale ting, f.eks. at vi her i den vestlige verden er nødt til at mindske vores forbrug, fortæller Mikkel Skov Petersen.
Ifølge Kristine Holten-Andersen – talsperson for Klimaforum09, er det afgørende at skabe en debat omkring klimaproblemerne, som bryder med de efterhånden slidte billeder af smeltende isbjerge og strandede isbjørne. Billeder som Kristine mener skaber frygt og modløshed.
– I kampagnen forsøger at spille på andet end de traditionelle katastrofebilleder. Grundlæggende arbejder Klimaforum09 for at skabe håb og handling, vi arbejder for at gøre folk som du og jeg i stand til at finde konkrete løsninger som vi kan løfte til hverdag i vores nærområde, siger Kristine Holten-Andersen
Kristine synes i øvrigt at Cop15 forhandlinger har fokuseret alt for meget på CO2mål og for lidt på de konkrete midler der skal til for at nå målene. Organisationerne bag Klimaforum09 mener det primære middel er at vi gør os uafhængige af fossile brændstoffer inden for 30-40år, det er blandt andet det kampagnen skal illustrere, siger hun.
De fem små film lanceres via forskellige kanaler på internettet, bl.a. Facebook og Youtube.