Johannesburg: Fredag er der sydafrikansk filmfest i Cinemateket, hvor man kan se den succesrige blockbuster-komedie ”Zulu Wedding” af instruktør og producent Lineo Sekeleoane.
For et par uger siden, til en privat screening i Egrek Cinema i den fredelige og populære forstad Parkhurst i den nordlige ende af Johannesburg, så Globalnyts udsendte filmen sammen med 29 prominente, handlekraftige og aktive kvinder fra alle sfærer af det sydafrikanske samfundsliv. I biografen var der plads til 30 publikummer. Den sidste plads var blevet tildelt Globalnyts udsendte, som holdt behørig lav profil som følge af sit (denne aften) afvigende køn.
Det skulle vise sig ikke kun at være en filmforevisning, men det var også et netværks-event. Derfor blev aftenen indledt med, at alle tilstedeværende præsenterede sig, og det var en opvisning i, hvor langt Sydafrika er nået, når det handler om ligestilling mellem kønnene og lige adgang til muligheder i livet.
Her var både kvinder med topposter i førende banker, repræsentanter for kulturlivet, en indehaver af et boutique-hotel og en mor til tre børn, der pludselig en dag vågner op og beslutter sig for, at der er mere til livet end at gå hjemme. Derfor etablerer hun en forretning, hvor hun sælger tøj, som hun selv designer.
Alle disse kvinder er en del af instruktørens eget personlige netværk, og med den energi og entusiasme i biografsalen, forstår man godt, at filmen nu ikke kun er på vej til Danmark, men også snart vil kunne ses i amerikanske biografer. Ligesom den netop har deltaget i Joburg Film Festival.
Lineo Sekeleoane har arbejdet på filmen siden 2008, og den var færdig i 2017.
Flugten til Amerika
”Zulu Wedding” er en vanvittig morsom historie om en ung kvinde, der er taget til USA for at realisere sine drømme om at blive professionel danser. Hun lever et moderne og vestligt liv i storbyen, og har efterladt sin zulu- og sotho-baggrund hjemme i Sydafrika. Men det liv, hun lever, kunne hun ligeså vel have levet i Johannesburg.
I filmens begyndelse møder hun en nigeriansk mand, og de forelsker sig, hvorefter de hurtigt beslutter sig for at tage hjem til hendes familie i Sydafrika for at blive gift.
Kidnapning, traditionelle regler og ægte kærlighed
I Sydafrika går det imidlertid langtfra som forventet, fordi der er en detalje hun har glemt at fortælle sin elskede eller undladt at fortælle. Hun blev som ung pige lovet væk til den kommende konge af zulu-stammen, og det løfte fastholder familierne at indfri.
Derefter løber filmen over stok og sten. Pigen bliver kidnappet af en zulu-prins, der viser sig at være yderst charmerende. Hun føler sig ikke kun splittet mellem to mænd, men også mellem den traditionelle verden og den moderne verden på Tinder, hvor lykken kun er et swipe away.
Det hele ender med den store kærlighed. To mænd kæmper om hendes gunst og beder hende vælge, og hun vælger den ene, og de lever lykkeligt indtil… om det er døden eller Tinder, der skiller dem ad, må I selv finde ud af ved at gå i biografen på fredag.
På en måde er det ganske symbolsk, at filmen vises i forstaden Parkhurst, som er et populært sted for den bedre middelklasse at tilbringe deres fritid, mens de udspiller deres meget moderne og vestligt inspirerede livsstil. Derfor kunne filmen ligeså godt have udspillet sig udenfor på gaden. Kvinderne i biografen og deres reaktioner på filmen vidner også om, at filmens problemstilling er ganske genkendelig for dem.