Ud for BØRNEfonden til Burkina Faso

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Franck Pondevie ph.d. rejser den 30. april til Burkina Faso, hvor han i 2 år skal arbejde for BØRNEfonden som projektkoordinator for et uddannelsesprojekt.

Formålet med projektet er at få flere børn i skole – især piger – og at de i første omgang gennemfører hele forløbet, dvs. de første 6 år svarende nogenlunde til 1.-6. klasse i det danske skolesystem.

Projektet sættes i gang 1. maj 2009 og skal vare i 4 år. Derefter skal det kunne køre videre som en integreret del af det burkinske skolesystem.

Projektet, som er finansieret af Danmarks Indsamling 2009, kommer til at bestå af 3 hovedkomponenter.

For det FØRSTE træning af lærere i tosprogs-undervisning for at sætte dem i stand til at undervise børn på og i deres lokale sprog ud over fransk. Dertil træning af lærere i såkaldt gender tilgang, således at de sociale roller bliver udfordret, og piger ikke fastholdes i bestemte roller såsom at passe søskende, gøre rent og hente vand.

For det ANDET kapacitetsopbygning af civilsamfundet med henblik på at gøre forældrene til aktive aktører i deres børns skolegang.

For det TREDJE skal der sættes fokus på forbedring af skolens fysiske miljø, som skal være sundt, sikkert og stimulerende.

BØRNEfonden hjælper allerede 12.727 børn til at få en uddannelse i Burkina Faso, som tillige er programsamarbejdsland for Danida.

Projektet vil derfor tage udgangspunkt i den struktur, som BØRNEfonden allerede har opbygget i sine centerområder i landet og som nu har lokalsamfundenes opbakning. Projektet bliver bredt ud over de 3 provinser i center-syd og center-øst, dvs. Zoundwéogo, Boulgou og Koulpélogo.

Det bliver Franck Pondevies primære opgave at være ansvarlig for gennemførelsen af projektet.

Franck Pondevie, der er født og opvokset i Vendée i Vestfrankrig, har tidligere boet i Burkina Faso i et halvt år i forbindelse med sin ph.d. afhandling. Den er en sociologisk analyse af de ideologier, herunder deltagelse (participation), som er grundlæggende for definitionen og gennemførelsen af udviklingsprojekter.

Han er uddannet i statskundskab fra Université de Paris X Nanterre og i historie fra Université Catholique de l’Ouest i Angers.

39-årige Franck Pondevie har ellers arbejdet på CBS/Handelshøjskolen i København, hvor han har beskæftiget sig med vejledning, kursusudvikling, koordinering, forskning og undervisning i politiske, samfundsøkonomiske og kulturelle forhold i Europa og Afrika.

Han er gift og har 2 børn, en datter på 9 og en dreng på 5.