Danmarks 3 største fadderskabsorganisationer, BØRNEfonden, SOS-Børnebyerne og Plan Danmark, er i stadig vækst, skriver Danidas månedsavis Udvikling, som sætter fokus på fadderskaber i sit seneste nummer, der nu er på gaden.
BØRNEfonden er med en indtægt på 113 mio. kr. i 2003 den største; herefter følger SOS-Børnebyerne med knap 58 mio. kr. og Plan Danmark med 20 mio. kr.
BØRNEfonden har 57.000 danskere som faddere, mens SOS-Børnebyerne nøjes med danske faddere til 14.000 børn. Plan Danmark har 9.100 sporsorbørn.
– Vi ser et større ønske fra befolkningen om at målrette deres støtte omkring fadderskaber, fortæller marketingschef André Hansen fra SOS-Børnebyerne til Udvikling. Organisationen havde en fremgang på 3 millioner kroner fra 2002 – 2003 til 57,9 millioner kroner.
– Jeg tror, at det medfører en form for afmagt, at man netop har indbetalt til en kampagne og pludseligt, i nyhederne ser et endnu større behov. Ved et fadderskab har du mulighed for at sætte navn og sted på din støtte, siger André Hansen.
I alt har omkring 100.000 danskere i dag et barn et sted i den fattige del af verden.
Konkurrencen er stigende blandt de 22 organisationer i Danmark, der tilbyder fadderskaber i en eller anden form. Og flere af de gamle NGOer udelukker ikke at lade sig inspirere af indsamlingsformen.
U-landsorganisationen Ibis tilbyder ikke fadderskaber på nuværende tidspunkt. Informationsmedarbejder Morten Emil Hansen kan dog ikke afvise, at det ville være relevant i fremtiden.
– Fordi vi har satset på den langsigtede udvikling, tilbyder vi ikke fadderskaber. Men langsigtet støtte til uddannelsesprojekter baseret på principperne i fadderskaber, ville måske være interessant for Ibis i fremtiden, konkluderer Morten Emil Hansen.
Også Søren Hougaard, formand for Mellemfolkeligt Samvirke, mener, at tiden er inde til nye former for sponsorstøtte til u-landsprojekter. Allerede til efteråret vil Mellemfolkeligt Samvirke lancere sådanne muligheder for støtte til MS-partnerorganisationer og konkrete MS-udviklingsprojekter.
Morten Emil Hansen fra Ibis ser dog et problem i produktets popularitet:
– Der er en fare ved den øgede konkurrence, som opstår, hvis vi alle bevæger os ind på samme boldgade. Det kræver mere markedsføring, og så stiger administrationsomkostningerne. Derved bliver der færre penge til de fattige, siger han til Danidas månedsavis.
Læs mere i Udvikling. www.um.dk