Produktionen af den soja og palmeolie, der indgår i Burger Kings produkter, er med til at rydde stadig større områder af tropiske skovområder, viser en ny rapport .
Det fremgår af en nyhedsopdatering på hjemmesiden for Verdens Skove onsdag.
I starten af 90’erne kom en øget opmærksomhed på rydningen af regnskov. Det betød, at afskovningen blev bremset op.
Men nu stiger skovrydningen igen grundet den stigende efterspørgsmål på soja og palmeolie, og det har Burger King en del af ansvaret for.
Efter afskovningen var bremset op efter en indsats i 90erne, stiger den nu igen. I den brasilianske del af Amazonas, som er verdens største regnskov, steg afskovningen for første gang i 2015 i et årti.
Der bliver nu ryddet næsten 809.371 hektar. Det er en stigning fra cirka 600.000 hektar i forhold til 2014 og fra under 500.000 hektar i forhold til 2013 ifølge en vurdering fra Brasiliens Internationale Rumforsknings Institut.
Burgere bærer en del af ansvaret
Produktionen af soja og palmeolie, der indgår i Burger Kings produkter, er med til at rydde stadig større områder af disse tropiske skovområder, skriver Verdens Skove i en nyhedsopdatering onsdag på deres hjemmeside.
En ny rapport lavet på vegne af Regnskovsfonden i Norge viser, at Burger Kings varekæder medvirker til, at de tropiske skove bliver fældet i høj omfang.
Netop fordi hver burger, der bliver langet over disken, er med til at ødelægge skovene, opfordrer Verdens Skove Burger King til at tage ansvar for sit indkøb af soja og palmeolie.
”Millioner af hektarer af tropiske skove bliver årligt ryddet for at gøre plads til kvæg, soja og palmeolie. Multinationale virksomheder, som Burger King, bærer en stor del af ansvaret, når de opretholder efterspørgslen på de råvarer, der er skyld i afskovningen”, siger Jakob Kronik, der er international chef hos Verdens Skove, til dagbladet Information.
Ingen bæredygtighedskrav
Verdens Skove opfordrer derfor Burger King til at få styr på sine varekæder, da de indkøb, kæden foretager, betyder fældede skovarealer, tab af levesteder for dyr og planter og udledning af klimaskadelige gasser.
Som en mad-gigant har Burger King pt. et negativt miljø-fodaftryk, men kan med sin størrelse være med til at gøre en positiv forskel, hvis Burger King ændrer adfærd.
Andre lignende virksomheder, som McDonald’s, har allerede stillet nogle kriterier for bæredygtighed, og selvom det ikke gør maden bæredygtig, er det bedre end ingenting. Burger King stiller derimod ikke nogen reelle krav om bæredygtighed til deres producenter.
Det er en kendt sag, at palmeolie og meget af det kød, der indgår i Burger Kings produkter, er skyld i afskovning verden rundt.
Forbrugere kan påvirke de store virksomheder
”Der er gode eksempler på, at forbrugerne har påvirket virksomhederne til at efterspørge og producere råvarer, der aktivt går imod rydningen af de tropiske skove", siger Jakob Kronik, som fortsætter:
"Større firmaer brander sig allerede med at undgå skovrydning. Selvom det tidligere er lykkedes at bremse afskovningen i lande som Brasilien, så er skovhugsten de senere år desværre blevet intensiveret i en række lande. Det skyldes ikke mindst multinationale virksomheders efterspørgsel på kød, soja og palmeolie”.
Fakta:
På verdensplan ryddes der lige nu et område på størrelse med tre fodboldbaner i sekundet, og afskovning står for omkring 12% af klimaskadelige gasser svarende til verdens samlede trafik eller til hele EU’s udledning. De tropiske skove, der udgør omkring 7% af jordens areal, er hjem for over halvdelen af de landbaserede arter.