Danske musikere hjælper musikere i Ghana gennem DigiDi

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Det danske andelsselskab, DiGiDi, har p.t. 4 repræsentanter i Ghana for at etablere et upload-center for musikere i hovedstaden Accra. I den forbindelse afvikles en større promotionevent.

Arrangementet holdes mandag på et af byens større hoteller og vil samle alle større stjerner i Ghana, byde på live optræden og spisning.

DiGiDi vil præsentere de nye muligheder, musikere har for at uploade musik, få adgang til kunder i hele verden og selv tjene penge på deres musik gennem DiGiDi Ghana.

På grund af de mange stjerner forventes det, at begivenhederne vil blive fulgt tæt af både radio, TV og den trykte presse i det vesafrikanske land, hedder det i en foromtale fra DiGiDi.

I forbindelse med arrangementet vil et nyt forbund blive stiftet: PROMAG (Professional Musicians of Ghana) er det første egentlige musiker-/komponistforbund i Ghana. Bag dette nye initiativ står Rex Omar og flere af DiGiDis nuværende medejere, det tilsluttede sig DiGiDi allerede i oktober 2006, ved DiGiDis første besøg i Ghana.

Hiplife og DiGiDi Ghana har fået sin egen blog

På http://hiplife.urbanblog.dk/ kan interesserede nu blive meget klogere på musikgenren hiplife og highlife.

På bloggen er der links til musikvideoer med de største indenfor genren, en radiostation dedikeret alene til den ghanesiske musik, løbende opdateringer om DiGiDis fremstød i Ghana og mulighed for kommentarer og debat.

Fair Trade er også musik

Begrebet Fair Trade vinder stadig mere frem i den vestlige verden som en måde, hvorpå forbrugere, gennem deres personlige indkøb, kan støtte bæredygtig produktion i u-landene. Det har indtil nu primært drejet sig om fødevarer eller tekstiler.

Heldigvis kan Fair Trade være meget andet.

DKUA, De Kreatives Uafhængige Andelsselskab, er dansk men ejet af musikere og andre kreative fra både Danmark og udlandet. Målet med andelsselskabet, der blev grundlagt i 2003, var at give musikere mulighed for, via digital distribution, at udgive deres musik selv og således komme i direkte kontakt med kunderne uden fordyrende mellemled.

Andelsselskabets aktiviteter er samlet i sitet www.digidi.dk der er et globalt digitalt distributionsnet. Kunstnere, der har købt andel i selskabet, uploader deres musik, som kunderne herefter kan downloade enkeltvis eller som album.

På grund af de lave produktions- og distributionsomkostninger får kunstneren op imod 80 procent af indtægterne gennem DiGiDi, hvor de kun får ca. 15 pct., når det sker gennem et almindeligt pladeselskab.

Med tiden har DiGiDi gået over 700 andelshavere i flere end 10 lande og initiativtagerne så muligheder, der rakte ud over det etablerede marked.

Der er en rig musisk kultur i Ghana. Ikke bare traditionel ghanesisk musik men musik, der er på linje med meget af det, der er populært i den vestlige verden.

Problemet er, at Ghana er plaget af interne politiske, infrastrukturelle og økonomiske forhold, som betyder, at denne musik sjældent eller aldrig kommer uden for landets grænser.

Initiativtagerne bag DiGiDi så et oplagt potentiale i den digitale distribution i forhold til de ghanesiske kunstnere og etablerede DiGiDi Ghana. Med en fast forankring i både Danida og Verdensbanken er det lykkedes at skabe kontakter blandt Ghanas mest fremtrædende musikere og pladeselskaber, og projektet er generelt mødt med overvældende støtte blandt kunstnere, NGO’er, diplomater, politikere, m.fl.

DiGiDi Ghana arbejder for at gøre adgangen til det globale distributionsnet så åben for de ghanesiske kunstnere som mulig. Med støtte fra Danida og Verdensbanken bliver menneskelige, økonomiske og tekniske ressourcer stillet til rådighed.

I 2006 blev der indgået aftale om etablering af et uploadcenter, hvor musikerne kan indspille deres musik med de faciliteter, der kræves. I marts 2007 blev der oprettet internetforbindelse, og de ghanesiske musikere har nu adgang til 60 onlinebutikker i 22 lande.

Ambitionen er, at DiGiDi Ghana skal udvikle sig til en bæredygtig platform for økonomisk overlevelse for kunstnerne. DiGiDi Ghana er første skridt til at gøre Fair Trade til en del af global musikdistribution, hedder det.

DiGiDis daglige ledelse består af: Henrik Leschly og Jens Rud.

I bestyrelsen sidder: Mogens Glad (Angle Films), Bo Mortensen (Cosmo Film), Jan Glæsel, John Lansner, Anders Buhl og Flemming Vincent.

Musik som våben mod fattigdom

Tag et land med et enormt kulturelt og musisk potentiale, men store udfordringer som korruption, fattigdom og sygdom, tilsæt en håndfuld af Danmarks fremmeste kreative, et globalt digitalt distributionsnet og afslut med velvilje og støtte fra både Danida og Verdensbanken.

Det færdige resultat er DiGiDi Ghana.

DiGiDi har eksisteret i nogle år og givet danske og udenlandske musikere mulighed for direkte kontakt med deres kunder. Uden de fordyrende mellemled og et enormt marked. I Danmark er blandt andre D.A.D., Dodo and the Dodos og Bent Fabrisius Bjerre blandt andelshaverne

Konceptet er enkelt; mod at købe en andel i selskabet får musikerne mulighed for at uploade deres musik til DiGiDis site, der giver adgang til 60 onlinebutikker i 22 lande. Køberne af musikken kan downloade et eller flere numre direkte fra nettet, og pengene går næsten ubeskåret til kunstneren.

Nu skal DiGiDi introduceres blandt musikere, der ellers har meget svært ved at få fodfæste på den globale scene og som sjældent har de tekniske faciliteter, der kræves. Ambitionen er, at DiGiDi Ghana skal udvikle sig til en bæredygtig platform for økonomisk overlevelse for kunstnerne.

Ghanesisk musik er kendt for stilen HipLife. Den har allerede slået an i England, USA, Canada og Tyskland. HipLife er ghanesisk fusionsmusik og opstået på baggrund af Highlife og Hip Hop. Det kan nærmere beskrives som et mix af Reggeaton, dancehall, reggae og ghanesisk Highlife musik.

Yderligere oplysninger hos Martin Stahl, Digital Rådgiver, Director A/S, tlf.
30 86 10 39, e-mail: [email protected], Østerbrogade 135, 2 sal, 2100 Kbn Ø