Arla dropper regnskovsfjendtlig palmeolie efter kampagne

Forfatter billede

En kampagne af Greenpeace mod Arla har nu fået den danske mejerigigant til at indføre strengere krav til leverandører af palmeolie, hvilket skulle komme natur og regnskov samt lokalbefolkningen og arbejderettigheder til gode, skriver Greenpeace fredag. 

Mejerigiganten Arla renser ud i leverandørkæden for at stoppe selskabets bidrag til ødelæggelse af regnskoven i Indonesien, skriver Greenpeace på sin hjemmeside fredag. 

Beslutningen kommer efter Greenpeace-kampagnens krav til virksomheder om at droppe palmeolie, der medvirker til regnskovsrydning.

Palmeolie er den største enkeltårsag til rydning af Indonesiens regnskov og Arla, der er en af de største aktører i den internationale mejeriindustri. Palmeolie er i produkter, der indeholder vegetabilsk olie såsom Buko flødeost pikant og Kærgården Mini. 

”Arlas beslutning er en stor sejr for den indonesiske regnskov og de mange bevidste forbrugere, der ikke vil have, at deres Kærgården til at bidrage til regnskovsrydning og klimaforandringe”, siger Birgitte Lesanner, kampagnechef i Greenpeace i Danmar, og fortsætter: 

“Arla melder sig nu på holdet af store palmeolieindkøbere, der tager afstand fra regnskovsødelæggelse, og jo større den gruppe bliver, jo sværere bliver det for resten at fortsætte med at lukke øjnene for den stille naturkatastrofe, som palmeolieproduktionen i Indonesien er skyld i”.

Rydning af regnskov i forbindelse med den hurtigt voksende palmeolieproduktion er også et stigende problem også i Afrika og Sydamerika.

Regnskovsfældningen fører til enorme udledninger af drivhusgasser til atmosfæren, er skyld i omfattende og ødelæggende skovbrande og truer habitater for blandt andet tigre, orangutanger og elefanter.

Arlas nye politik sikrer, at al palmeolie fra regnskovs- og tørveområder vil være ude af produktionskæden i 2017. Der vil være gennemsigtighed, så al palmeolie i deres produkter vil fra da af være mulig at spore hele vejen fra plantage til butikshylde. Samtidig sikrer politikken, at lokalbefolkningerne og arbejdernes rettigheder respekteres.

Kampagnen har også fået flere danske og skandinaviske fødevaremærker som Findus, Marabou, Göteborgs Kex og Cloetta samt dansk-svenske AAK, den største leverandør af palmeolie, til love at al regnskovsødelæggende palmeolie fra deres produkter.