Bollywoods maskulinitetsideal mere hårdkogt

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Mens protester mod voldtægt af kvinder spreder sig fra Indien til Nepal, Sri Lanka, Pakistan og Bangladesh, sætter ny bog fokus på den indiske populærkulturs maskulinitets-repræsentation.

I kølvandet på massevoldtægten af den 23-årige indiske kvinde 16. december i New Delhi er der sat fokus på de gældende opfattelser af indisk maskulinitet, som bl.a. repræsenteres i Bollywood-film.

Den nye bog “Popular Masculine Cultures in India: Critical Essays” er redigeret af Rohit K Dasgupta fra University of the Arts London og den britiske Indiens-baserede journalist Steven Baker og søger svar på spørgsmålet: Hvad er den indiske mand?

“Maskuliniteten i Bollywood har ændret sig fra at dyrke den følsomme type som skuespilleren Dev Anand til, at vi nu ser en hypermaskulinitet som hos skuespillerne John Abraham, Salman Khan og andre,” siger forskeren Rohit K. Dasgupta. Forskeren understreger, at Bollywood dominerer den indiske populærkultur, og derfor er det centralt at undersøge den populære Bollywood-industris fremstilling af maskulinitet.

Det fremgår af KVINFOs webmagasin.

Bollywood fordømmer massevoldtægt

Store Bollywood-stjerner som Shahrukh Khan og ifølge forskeren Dasgutpa hypermaskuline Salman Khan stemte i den offentlige protest mod massevoldtægten i december og tog på det kraftigste afstand fra hændelsen.

“In my view, there should be a death sentence for all rapists. Such things have no role in our life. I feel disgusted after hearing such things,” sagde Salman Khan ved et pressemøde i Delhi for filmen Dabangg 2 ifølge The Hollywood Reporter.

En google-søgning på “Bollywood rape” leder samtidig til en række sider med voldtægter klippet ud af Bollywoodfilm som “Banned Bollywood rape scenes” m.fl.