Vietnams regering har meddelt, at den vil sælge sine aktiemajoriteter i to af landets største statsejede ølselskaber, Habeco og Sabeco.
Carlsberg er allerede stærkt tilstede på det vietnamesiske marked med en markedsandel på cirka 35 procent, herunder ejerandel på godt 17 procent i Habeco. Dermed ligner det danske bryggeri på overfladen en stærk bejler til et historisk opkøb på det lukrative og voksende vietnamesiske ølmarked, men ifølge flere vietnamesiske medier, kan dårlige erfaringer med danskerne, komme i vejen for den gyldne mulighed.
Dårlige erfaringer med danskerne
Den vietnamesiske regeringens beslutning om at sælge alle sine aktier i to af landets førende øl- og drikkevarervirksomheder er uden fortilfælde og kommer i kølvandet på et voksende underskud på statsbudgettet, der har ført til en fremrykning af regeringens strategi om at reducerer sin ejerandel i landets statsejede virksomheder.
Regeringen planlægger at sælge samtlige 89,59 procent af sine aktier i Saigon Beer Alcohol Beverage Corp.(Sabeco) for 1.8 milliarder dollar og sine 82 procent i Hanoi Beer Alcohol Beverage Corp. (Habeco) for 404 millioner dollar.
Sabeco vil blive solgt i to stykker i 2016 og 2017, mens Habeco allerede forventes at blive solgt i indeværende år, meddeler regeringen.
“Det er første gang, at regeringen kapper båndene helt til nogle af de store statsejede selskaber, uden at bibeholde nogle aktier overhovedet, fortæller den vietnamesiske økonom Dinh The Hien, til netavisen Thanh Nien.
I 2008 solgte regeringen 17,3 procent af Habeco til Carlsberg, og i 2012 forberedte Habeco sig på, at sælge yderligere 13 procent til det danske bryggeri, men handlen gik aldrig igennem fordi parterne, ifølge erhvervsmagasinet Vietnam Investment Review, ikke kunne blive enige.
Tilbage i 2013 skrev Børsen, at en godkendelse for salget af de 13 procent var blevet givet af Vietnams regering, for igen at blive afblæst med krav om, at Habeco afleverede en rapport med en gennemgang af sit femårige samarbejde med Carlsberg.
Carlsberg gav på daværende tidspunkt, i Børsen, udtryk for, at der blot var tale om almindelige bureaukratiske forhalelser på vejen mod en endelig godkendelse.
Men ifølge Vietnam Investment Review gik uoverensstemmelserne ikke mindst på, at Carlsberg ønskede sig særlige og mere vidtrækkende privilegier end Habeco´s øvrige medejere nyd godt af. Ifølge magasinet levede nogle af kravene desuden ikke op til vietnamesiske regler og lovgivning på området.
Ved Habeco’s årlige aktionærmøde i juni 2015, var der endnu ikke nået en aftale med Carlsberg, og Habeco´s ledelse var begyndt at lægge ansvaret for forsinkelserne over på både Carlsberg og repræsentanter for statens andel i det vietnamesiske bryggeri.
Hård kritik fra øverste ledelse
Ved en konference om privatisering af statejede selskaber, afholdt d. 24 december 2015, udtrykte Habeco’s Adm. Direktør Nguyen Hong Linh, ifølge Vietnam Investment Review, sin svære skuffelse over partnerskabet med Carlsberg: Danskerne havde ikke levet op til deres løfte om at hjælpe Habeco med at vokse. Ifølge Nguyen Hong Linh, havde Carlsberg svigtede Habeco fordi den danske virksomhed ikke i tilstrækkelig grad havde medvirket til at opkvalificere de ansatte eller modernisere virksomhedens udstyr og teknologi.
Men vietnamesernes utilfredshed stopper ikke der. Carlsberg har, ifølge Habeco’s administrerende direktør, forsømt at medvirke til at udvide Habeco’s marked eller forbedre ledelsen, som danskerne ellers havde lovet. Til gengæld har Carlsberg med sit medlemskab i Habeco´s bestyrelse, haft adgang til alle Habeco's forretningshemmeligheder, fra vækststrategier til distributions metoder, lyder kritikken.
“Valget af Carlsberg, som strategisk partner, har ikke været til gavn for Habeco,” konkluderede Nguyen Hong Linh således ved konferencen tilbage i december 2015, hvor han også tilføjede, at øvrige statslige selskaber bør tage ved lære af erfaringen med Carlsberg, når de i fremtiden skal vælge en strategisk partner.
Fremtidige handler skal tage ved lære
Sabeco har, med blandt andet Saigon Beer og 333 Beer, 46 procent af det vietnamesiske ølmarked (langt over Habeco’s markedsandel på 16 procent) planlægger, at udvælge en stragetisk investor til virksomhedens ølindustri og en til virksomhedens øvrige aktiver i drikke- og fødevarer.
Flere af de største spillere på det internationale ølmarked har allerede meldt sig på banen i kapløbet om de lukrative Sabeco aktier. Heineken, Annheuser-Busch, InBev og japanske Asahi er blandt de selskaber der allerede har udtrykt interesse i Vietnams største ølproducent.
Sabeco har fremlagt en række kriterier for deres valg af en strategisk partner, og ifølge virksomhedens tidligere bestyrelsesformand, Phan Dang Tuat, opstiller Sabeco nu de strengere betingelser for salget på baggrund af Habeco´s dårlige erfaringer.
I juli opkøbte Heineken et Carlsberg-ejet bryggeri i havnebyen Vung Tau i det sydlige Vietnam. Det hollandske bryggeri har i dag, i lighed med Habeco, en markedsandel på cirka 20 procent.
I forbindelse med salget af Vung Tau-bryggeriet til Heineken, udtalte Carlsbergs Adm. Direktør, Cees’t Hart, at salget ville tillade den danske ølgigant, at koncentrere sig om virksomhedens “eksisterende territorie” i den nordlige del af Vietnam, hvor Habeco har hjemme.
At dømme på de seneste meldinger fra Vietnam, er det måske ikke nogen dårlig idé.