Danmark sender transportskib til de ebola-ramte lande i Vestafrika

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

FN har brug for et transportskib af typen roll on/roll off (RORO), der skal bruges til at transportere nødhjælp og udstyr til FNs indsats mod ebolaudbruddet. Det har regeringen sat 10 millioner kroner af til, skriver Udenrigsministeriet i en pressemeddelelse onsdag aften.

Hvis der bliver tale om at sende et dansk skib kan valget falde på Ark Futura, der indtil for nylig transporterede kemiske kampstoffer ud af Syrien som en del af den internationale aftale om, at fjerne Syriens lagre af kemiske våben.

Ark Futura ejes af rederiet DFDS men indgår i en dansk-tysk beredskabsstyrke af fem transportskibe, der kan sættes ind til transport af militært udstyr.

”Det er fuldstændig afgørende at få nødhjælp frem til de berørte lande i Vestafrika. Krisen har medført en stor nedgang i tilførslen af varer og materiel, som er så vigtig i bekæmpelsen af ebola og de samfundsmæssige konsekvenser, sygdommen bringer med sig. Vi skal sørge for at isolere sygdommen, ikke landene. Det hjælper Danmark nu med,” lyder det fra handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S).

Indkvartering af sundhedspersonale

Yderligere ti millioner kroner er blevet sat af til Beredskabsstyrelsen, der skal være med til at bygge indkvartering til det internationale sundhedspersonale, der begnder at ankomme i Guinea, Sierra Leone og Liberia.

Sundhedspersonalet arbejder under meget vanskelige vilkår og under stort pres, og det er afgørende, at personalet tilbydes indkvartering med tilstrækkelige sanitære forhold, sikkerhed og mulighed for hvile.

Endelig har regeringen lovet FNs sundhedsorganisation WHO 20 millioner kroner til ebolaindsatsen.

Med de nye bidrag har Danmark samlet støttet ebola-initiativer med ca. 65 mio. kr.