Onsdag den 16. januar annoncerede udenrigsministeren et forbud mod eksport af forsvarsmateriel til Saudi Arabien og Forenede Arabiske Emirater.
Det var en opfølgning på et tidligere udmeldt forbud mod eksport af forsvarsmateriel til Saudi Arabrien fra november sidste år.
Dengang var der nogen forvirring om, hvorvidt forbuddet alene gjaldt for nye eksporttilladelser, eller om eksisterende tilladelser også var omfattet.
Lidt afklaring kom der dog, da en talsmand fra ministeriet dengang udtalte til Reuters, at allerede udstedte tilladelser ikke ville blive suspenderet.
Nu lyder det så noget overraskende fra udenrigsministeren, at forbuddet dels udvides til at gælde de Forenede Arabiske Emirater, dels også kommer til at gælde allerede udstedte tilladelser.
Eller det vil sige, Udenrigsministeriet har anbefalet Rigspolitiet, som udsteder selve tilladelserne, at de undersøger, om man kan tilbagekalde eksisterende tilladelser.
Forvirringen er med andre ord total for de berørte virksomheder, som reelt ikke ved, om de kan opfylde de fuldt ud lovlige kontrakter, de har indgået, købt råmaterialer til, ansat folk til mv.
Vi har fuld forståelse for, at eksport af forsvarsmateriel skal ske under hensyntagen til, om det skal bruges i igangværende væbnede konflikter, om det skal bruges til alvorlige menneskerettighedskrænkelser, eller om det på anden måde kan bruges i en sammenhæng, der ikke tjener danske interesser.
Derfor bakker vi fuldt ud op om de fælleseuropæiske kriterier for eksport af forsvarsudstyr, som Danmark allerede i dag anvender til at vurdere, om der kan give tilladelse til eksport af forsvarsmateriel.
De kriterier er også anvendt i forbindelse med godkendelsen af de tilladelser, der hidtil er givet til eksport af forsvarsmateriel til Saudi Arabien og Forenede Arabiske Emirater, og derfor er det helt usædvanligt, at udenrigsministeren nu vil tilbagekalde dem.
Bliver det her effektueret, lider danske virksomheder tredobbelt skade. De kommer til at tabe helt konkrete, lovligt indgåede ordre; ordrene kommer til at gå til udenlandske konkurrenter; og den globale tillid til danske virksomheders leveringsduelighed risikerer at lide et alvorligt knæk. Det er ikke rimeligt.