Egmonts outsourcing til Vietnam kritiseres

hotel_continentale
Lønningerne i Vietnam er en del lavere end i Danmark og derfor outsourcer flere danske virksomheder opgaver til vietnamesiske virksomheder.
Foto: Terence from Singapore, Wikimedia Commons
Laurits Holdt

Det danske mediehus Egmont Publishing outsourcer en række opgaver indenfor layout til Vietnam – nærmere bestemt til Minh Graphic, der er ejet af de danske firmaer Buchs og Envision.

Minh Graphic har siden etableringen i 2005 modtaget knap 3,6 millioner i støtte fra Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU), der ejes af den danske stat. Det skriver fagbladet Journalisten.

Outsourcingen betyder, at 13 stillinger i Danmark nedlægges. Og det er statsstøttet nedlæggelse af danske arbejdspladser, mener Tine Johansen, der er næstformand i mediefolkenes fagforening Dansk Journalistforbunds.

Støtten er givet i form af investeringer fra IFU, der solgte sine aktiver i virksomheden i 2013. IFU ejet af den danske stat men investerer på markedsvilkår i danske eller delvist dansk-ejede virksomheder, som vil gøre forretninger i udviklingslande.

Virksomheden koncentrerer sig i dag udelukkende om det danske marked. I begyndelsen var det ellers planen, at virksomheden skulle finde kunder i både Danmark og Vietnam. Men da støtten fra IFU stoppede i 2010 stoppede virksomheden også kundejagten i Vietnam, fortæller Henrik Olesen, der er medstifter i Minh Graphic og direktør i Buchs.

Det strider ikke mod IFUs retningslinjer, at investere i virksomheder, som hjælper med at outsource opgaver fra Danmark, fortæller fondens kommunikationschef  Rune Nørgaard.

»Vores formål er at skabe social og økonomisk vækst i de fattigste lande. Vi arbejder på et kommercielt grundlag, så vi investerer med danske virksomheder, der ønsker risikovillig kapital,« siger han til Journalisten.

Bladet har talt med Knud Vilby, der vil være mange af Globalnyts læsere bekendt. Han er bl.a.  journalist, forfatter og debattør og har beskæftiget sig med udviklingslande og udviklingspolitik i gennem flere årtier.

Han er kritisk overfor outsourcingen:

»Når virksomheden fra start har haft det danske marked som målgruppe, så synes jeg, det er problematisk. Ved at støtte danske virksomheder i ulande på den måde, skaber man jo i virkeligheden konkurrenceforvridning i det danske marked. Er det virkelig meningen med de midler?« spørger han.

Læs mere i Journalisten.