Fredag den 4. januar var der prøvekørsel på togstrækningen fra havnebyen Tema til hovedstaden Accra og videre til Nsawam i den nordlige del af stor-Accra. Linjen har ligget stille siden 23. oktober 2017, hvor et passagertog blev afsporet. Siden er sporerne blevet repareret og skulle være klar til at blive åbnet for passagertog igen.
Men åbningen blev udskudt i to uger, for undervejs på prøveturen kunne jernbaneminister Joe Ghartey og repræsentanter for det statslige jernbaneselskab men egne øjne se, at toget havde svært ved at komme frem, fordi der var for mange mennesker på og omkring sporerne. Det skal selskabet og myndighederne så forsøge at rette op på inden to-ugers-fristen udløber 18. januar.
Tidligere har myndighederne forsøgt sig med at rive skure og andre bygninger ned langs jernbanerne og jage handlende væk fra sporerne. Det har dog ikke haft den store virkning.
Minister foreslår hegn langs sporene
Ministeren mener, at en revitaliseret jernbanenet vil skabe mere økonomisk udvikling og han vil han have sporene ryddet. Han foreslår desuden at sætte hegn op langs med sporene, så togene kan komme uhindret frem.
Forslaget har sandsynligvis lange udsigter. Ministeren nævner selv, at der skal en større udskrivning til, hvis det skal realiseres.
Ghana er langt fra det eneste land, hvor togsporerne bliver brugt som markedspladser og gangstier og hvor afskærmning af sporene ses som en mulig løsning.
I Indien vil India Railways bygge 3.000 kilometer mur i byerne, for at holde mennesker og dyr væk fra sporene. Landet oplevede i oktober 2018 en tragedie, da 60 mennesker blev dræbt af et tog i byen Amritsar.
Læs mere: Indien: 3.000 km mur skal holde folk fra jernbanespor (20.11.2018)
En dødsfælde
Endnu vigtigere er det dog, at jernbanesystemet er så misligeholdt, at det mange steder reelt ikke fungerer.
Radiostationen Citi FM beskriver f.eks. strækningen fra Nsawam til Accra som en dødsfælde.
De første skinner blev lagt i 1889 og blev fortrinsvist brugt til tog, der transporterede guld og mineraler fra minerne inde i landet
I årtier har myndighederne undladt at vedligeholde skinner, signaler og lokomotiverne. Resultatet er, at jernbanesystemet nærmest er kollapset med blot nogle få fungerende linjer, skriver mediet Joy Business fra Ghana. Ifølge mediet var det i 2017 blot 130 kilometer af landets 947 kilometer jernbaner, som kunne bruges.
Regeringen har en genopretningsplan
Regeringen har planer om at genoprette jernbanenettet. Planen indebærer, at der skal etableres 407 kilometer nye skinner og at de gamle spor skal repareres. Det samlede jernbanenet vil dermed komme op på 1.394 kilometer.
Projektet skal bl.a. skabe arbejdspladser og genoplive hensygnende byer, håber regeringen.
Men først skal der findes penge – mange penge. Ifølge Joy Business lyder de foreløbige overslag på 50 milliarder kroner. Regeringen håber, at en del af pengene vil komme fra private investorer.
Indtil videre har regeringen meddelt, at den vil bruge et beløb, der svarer til 265 millioner kroner på at udvikle en hurtig forbindelse mellem Accra og Tema.
I Kenya har regeringen optaget store lån i kinesiske banker for at finansiere genoplivningen af jernbanerne. Kritikere mener, at de store lån giver Kina for stor magt over Kenya. Der har verseret rygter om, at indtægterne fra havnen i Mombasa er stillet som sikkerhed for lånene og at landet på den måde risikerer at miste kontrollen over en af Afrikas vigtigste havne.