Das Büro og Ankh Media har i et samarbejde udviklet og produceret en kampagne finansieret af Danida. Kampagnen hedder ”Postkort fra Ghana” og skal forsøge at teste anvendelsen af QR-koder til formidling af udviklingsarbejde, skriver Ankh Media i en pressemeddelelse onsdag.
Målet er i et samarbejde med kampagnen ”Verdens Bedste Nyheder” at fortælle nogle positive historier fra en del af verden, som vi ellers sjældent hører om – og når vi endelig gør, er det historier om, hvor forfærdeligt det går.
Hvorfor er Dauda glad?
En ung ghanesisk mand smiler stort til dig fra postkortstativet. Hans mønstrede skjorte matcher den lyseblå himmel. I baggrunden sidder en kvinde med et barn på skødet foran en typisk afrikansk lerhytte. Når du vender kortet om, står spørgsmålet: Hvorfor er Dauda glad? Fulgt af en QR-kode, som øjensynligt skulle give dig svaret. Postkort fra Ghana består i tre korte film, der markedsføres og distribueres via QR-koder i annoncer i Ud&Se og på Go-Cards. Kampagnen startede i december i Ud&Se. Postkortene er netop kommet på gaden.
Fra QR-kode til film fra Ghana
Til hver annonce og hvert postkort hører en unik QR-kode. Når du scanner koden med din smartphone, starter en film om den person, der er på billedet. Nu får du historien om, hvordan den positive udvikling i Ghana påvirker hans eller hendes liv. Hvorfor de er glade. Hver historie har sin unikke indgang til den positive udvikling i Ghana.
(…)
Se mere på nedenstående hjemmesider.