Mærsk skrotter skibe på indiske strande

jafrabad_chittagong_shipbreaking_8
Et skib er ved at blive skrottet på en strand ved Jafrabad i Bangladesh i 2008. Billedet har ingen forbindelse til den aktuelle sag og bruges her udelukkende til at illustrere praksissien med at skrotte skibe på standen.
Foto: Stéphane M. Grueso (CC BY-SA 2.0)
Laurits Holdt

Undersøgelsen dokumenterer livsfarlige arbejdsforhold og uforsvarlige miljøforanstaltninger på det værft i Indien, hvor Mærsk lige nu skrotter to skibe og fremover vil tjene én milliard kroner på skibsophug.

Danwatch kan dokumentere, at værftsarbejderne på Mærsks skibe ikke bruger livsnødvendigt sikkerhedsudstyr. De har ingen kontrakter, og de kender ikke deres rettigheder. Enkelte arbejdere fortæller, at de er truet til tavshed.

Eksperter i arbejdsmedicin og arbejdsmiljø har set dokumentationen fra Danwatch og siger bl.a. i undersøgelsen:

“Det er helt tydeligt, at ledelsen accepterer, at man udfører arbejdet uforsvarligt”.
– Professor i arbejdsmiljøledelse ved Aalborg Universitet, Peter Hasle.

“Jeg har næsten ikke ord for, hvor galt det kan gå de arbejdere”.
– Hasse Mortensen, tidligere tilsynschef i Arbejdstilsynet.

Samtidig viser Danwatchs undersøgelse, at Mærsks skibe under skrotning vil udlede farligt affald, der kan skade miljøet og mennesker. Vi har bedt eksperter vurdere situationen:

”Beaching kan i sagens natur ikke gøres på en miljømæssig forsvarlig måde. Skibe er i sig selv så giftige, at udledningerne er betydelige”, siger Baskut Tuncak, FN’s særlige rapportør for konsekvenserne for menneskerettigheder af miljømæssig forsvarlig håndtering og bortskaffelse af farlige stoffer og affald.

Du kan finde undersøgelsen på danwatch.dk