Palmeolie er en stor udfordring for EU i diskussionerne om en handelsaftale med Indonesien.
Miljøorganisationer presser på for at sikre, at import af den dyrebare væske ikke rydder skov. På den anden side mener Indonesien, at tiltag mod palmeolie er diskriminerende.
Det samme er tilfældet med Malaysia, hvor dialogen om en handelsaftale lige nu er sat på pause.
EU-Parlamentet stemte tidligere i år et lovforslag igennem, der skal stoppe støtten til palmeolie i biobrændstof.
Det har fået de to asiatiske riger helt op i det røde felt.
Malaysias minister for plantager, industri og varer, Datuk Seri Mah Siew Keong, har i hårde vendinger truet med gengæld.
”Handel er en proces, der går begge veje. Hvis Europa diskriminerer mod vores største eksportvare, vil vi helt sikkert handle, hvis det bliver nødvendigt”, forklarer han i et interview med Euractiv.
Indonesiens premierminister Jodo Wikado mener ligeledes, at EU-tiltag mod palmeolie er utålelige.
Ord som “afgrøde-apartheid” er blevet anvendt om EU’s tiltag, skriver miljøorganisationen Transport & Environment.
NGO’en kalder den hårde tone for “bluf” og opfordrer EU til at holde fast.
”Helt fundamentalt, at dyrke palmeolie for at brænde det af i biler, lastvogne eller fly bliver aldrig en bæredygtig forretningsmodel. Jo hurtigere Malaysia og Indonesien indser dette, jo bedre”, lyder det i et opslag på organisationens hjemmeside.
De to asiatiske nationer mener på den anden side, at en begrænsning af importen går ud over småbønder og den økonomiske vækst.
Ingen palmeolie i EU-benzin
Ifølge EU’s direktiv om vedvarende energi (Renewable Energy Directive) fra 2009 skal EU’s medlemslande benytte biodiesel produceret med afgrøder for at nå målene for vedvarende energi. Madbenzin, som kritiske NGO’er har kaldt det, er primært blevet produceret af palmeolie, og det har fået importen af den lukrative væske til at eksplodere.
EU er klodens andenstørste importør af palmeolie. NGO’er fra Greenpeace til ActionAid og mange flere har længe kritiseret EU’s politik på området.
”Enorme områder af tropisk regnskov i Malaysia, Indonesien og hinsides er blevet ryddet for at gøre plads til plantager med oliepalmer. Gamle skove og vådområder er væk, levesteder for arter på randen af udryddelse er blevet ødelagt og deres antal decimeret og mennesker, som lever i skovene, er blevet fordrevet og nogle gange myrdet”, lyder det i artiklen fra Transport & Environment.
EU har taget kritikken til sig, og i en fornyet udgave af direktivet om vedvarende energi er der lagt op til ikke længere at tælle palmeolie med som biobrændstof.
”Vil også ramme småbønder”
Det er det, der har gjort den malaysiske minister vred.
”Konsekvensen vil være enorm, fordi der af de to millioner ton palmeolie, vi eksporterer til Europa, bliver brugt mere end 30% til biodiesel. Vi er meget skuffede over denne afstemning”, fortæller han i interviewet med Euractiv, hvor han fortsætter:
”Europas marked for produkter med palmeolie fra Malysia er omkring 2,2 milliarder Euro og konsekvensen vil blive massiv. Vi har altid nævnt, at palmeolie er hjørnestenen i vores økonomi, da det er den største eksportvare. Ikke bare de store producenter, men også de små farmere vil mærke de negative konsekvenser. Malaysia har 650.000 småbønder”.
Den malaysiske minister truer med modsvar, og nævner, at en indberetning til WTO kan komme på tale.
Transport & Environment påpeger, at spørgsmålet om små farmeres kår og palmeolie er mere kompliceret end som så.
“Palmeolieproducenter argumenterer også for, at et forbud vil skade småbønder og bæredygtig udvikling. Men virkeligheden er det meget mere kompleks. Der er mange rapporter om småbønder, som bliver fordrevet fra deres land for at give plads til store plantager”.
Malaysierne skal til valgurnerne i august, og premierministeren Najib Razak er i modvind. Han er for nyligt blevet latterliggjort efter han nævnte, at han foretrækker quinoa frem for ris.
Derudover bliver han beskyldt for korruption. Et truende fald i eksporten af palmeolie kan blive et stort problem for Razak i valgkampen.