Ghana digitaliseres
Den globale digitale tidsalder har førhen forbigået store dele af Afrika syd for Sahara. Men nu har internationale og lokale aktører fået færden af de mange muligheder for udvikling, der ligger i digitale løsninger i takt med at flere får internet og smartphones.
Og i Ghana går det særligt stærkt, hvor både opfindsomme iværksættere og store ambitiøse offentlige-private partnerskaber udvikler landets sektorer digitalt.
I december bringer Globalnyt en serie på ti artikler fra Ghana af journalist og kommunikationskonsulent hos det dansk-ghanesiske firma Margins Group Mads Fleckner om de mange nye digitale tiltag og løsninger inden for Ghanas forskellige sektorer.
Seriens artikler
Ngo’er: ”At sende en fødende kvinde der bløder videre er at sende en kvinde i døden” (7.12.2017)
Dansk firma skaffer bæredygtigt internet til ghaneserne (9.12.2017)
Dansk-ghanesisk makkerpar digitaliserer Ghana (11.12.2017)
Dansk-ghanesisk initiativ registrerer Ghanas borgere og køretøjer digitalt (13.12.2017)
Populær ghanesisk popmusiker bruger WhatsApp til at markedsføre sin musik (17.12.2017)
’Afrika er underindekseret’: Ghanesisk app-pioner kortlægger Ghana digitalt (20.12.2017)
Uber hitter i Ghana og Vestafrika (21.12.2017)
Ny ghanesisk app gør Accra mere brugervenlig (23.12.2017)
Ghanesisk droneforening ser store udviklingsmuligheder i brug af droner (27.12.2017)
ACCRA: Er man lige ankommet til Ghanas hovedstad Accra og kun har en tarveligt uopdateret rejseguide ved hånden som for eksempel den ellers så udførlige bogudgave af fra Lonely Planets rejseguide, der dog kun generaliserende dækker hele Vestafrika og ikke har en særlig udgave for Ghana og Accra, så er en app kommet på e-markedet som den mest ideelle og opdateret guide til byen.
Appen ’Access Accra’ blotlægger Accras mange forskelligartede attraktioner for besøgende og gør byen mere brugervenlig ved at gøre attraktionerne søgbare og holde dem opdateret i real time.
Appen er udviklet til både tilrejsende og fastboende i Accra, og til både rejsende, der opholder sig i længere tid i Accra lige såvel som til den travle rejsende, der ikke har haft tid den store forberedelsestid til sin destination og måske kun er i byen i nogle dage eller på en mellemlanding. Her vil man hurtigt og nemt og via sin smart-phone kunne finde de opdaterede attraktioner fra restauranter og hang outs til kulturelle seværdigheder.
Tiltrængt fordi udbuddene ændrer sig konstant
Og opfindelsen er tiltrængt, for byen og dens myriader af muligheder for forlystelse og tidsfordriv forandrer sig konstant og i et tempo, der er eksponentielt stigende med den økonomiske vækst i det afrikanske land. Nye steder opstår konstant ligesom andre lukker.
En af hovedmændende bag app’en er fotografen Yaw Para, der ved siden af udviklingen af app’en også flittigt dokumenterer sites i Accra og omegn og driver Facebook-siden Random Ghana Pics – en jævnligt opdateret side, der fremviser nogle af Ghanas smukkeste og ikke altid for offentligheden kendte steder og som kan ægge til inspiration til weekendudflugter og steder at besøge.
”Problemet for besøgende er at finde de rigtige ting, mens man er der. Ofte har besøgende kun kort tid i byen og har begrænset tid, som eksempelvis forretningsrejsende. Her kan man med app’en lynhurtigt få det opdaterede udbud af, hvad der måtte være af underholdning, mad og alt muligt andet,” forklarer Yaw Para.
”Man kan sige, at det er en slags time-out-app, fordi den hurtigt og nemt viser dig hen til de steder, hvor du kan stresse af på din rejse uden at skulle bruge meget tid på at finde dem.”
Annoncørerne holder udbudet ajour
Og appen drives og holdes ajour ved hjælp af blandt andet annoncører, der har en naturlig markedsinteresse i at tiltrække kunder. Og på den måde holdes attraktionerne i app’en opdateret.
”Her er det også relevant for annoncører at placere deres indhold, der har med attraktioner og underholdning i Accra at gøre, da de vil have en naturlig målgruppe blandt app’ens brugere og at de udbyder noget relevant til brugerne.”
”På den måde holder de relevante annoncører også app’ens indhold opdateret og bliver en smart måde at drive den på.”
Sammen med to andre innovative afrikanske sjæle udgør de teamet bag app’en og kalder sig Access X. Og X’et i deres team-navn referer til en ubekendt. For de har ikke kun den ghanesiske hovedstad i tankerne. De planlægger nemlig også at rulle app’en ud i andre afrikanske storbyer på lignende vis.
”Vi starter med at udbygge den i Accra, men senere vil vi gerne udbygge den til andre afrikanske storbyer, fordi der er et behov for det.”
Afrika lider stadigt under at være relativt digitalt uindekseret, men langsomt og stødt vinder udbredelsen af smartphones og internetforbindelser indpas blandt befolkningerne. Ghana er sammen med Kenya nogle af de afrikanske lande i Afrika syd for Sahara, der ligger i front med udbredelsen af mobile løsninger og udbredelse af internet.
Artiklen er lavet med støtte fra Danidas oplysningsbevilling