Ny rapport: Kampen om uddannelse i Afghanistan fortsætter

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

I de sidste to år har Taleban i stigende grad tilladt skoler at åbne i områder under Talebans kontrol, men det er ikke sket gratis.

Samtidig er pensum også blevet mere konservativt og flere mullaher (religiøse ledere) er ansat som lærere i statsskoler. Det fremgår af en ny rapport fra Afghanistan Analysts Network.

Rapporten undersøger de forskellige stridigheder omkring statsstøttet uddannelse i Afghanistan med særligt fokus på de sidste ti år.

I 2002 var det en høj prioritet for den nye afghanske regering og dens internationale støtter at bygge skoler og skabe uddannelsesmuligheder for afghanske piger og drenge.

For Taleban var en del af et strategisk angreb mod den nye regering at ødelægge skoler. Volden toppede i 2006, hvor mange studerende og lærere blev dræbt og hundredvis af skoler brændt ned eller ødelagt.

Denne taktik fik dog ikke den ønskede effekt for Taleban, da mange landsbysamfund forholdt sig kritisk til Talebans handlinger og gerne så, at deres børn kom i skole og fik en uddannelse.

I stedet for at ødelægge skolerne er Taleban i stedet gået ind i kampen om indholdet af uddannelserne. Taleban tillader derfor skoler at genåbne, hvis de overholder bestemte krav, der handler om at inkludere et pensum baseret på mujahedinernes tekster fra 1980’erne, og at lærere, der underviser i religiøse emner, skal have en forbindelse til Taleban.

Lær hele rapporten her: http://aan-afghanistan.com/index.asp?id=2349