Ghana digitaliseres
Den globale digitale tidsalder har førhen forbigået store dele af Afrika syd for Sahara. Men nu har internationale og lokale aktører fået færden af de mange muligheder for udvikling, der ligger i digitale løsninger i takt med at flere får internet og smartphones.
Og i Ghana går det særligt stærkt, hvor både opfindsomme iværksættere og store ambitiøse offentlige-private partnerskaber udvikler landets sektorer digitalt.
I december bringer Globalnyt en serie på ti artikler fra Ghana af journalist og kommunikationskonsulent hos det dansk-ghanesiske firma Margins Group Mads Fleckner om de mange nye digitale tiltag og løsninger inden for Ghanas forskellige sektorer.
Seriens artikler
Ngo’er: ”At sende en fødende kvinde der bløder videre er at sende en kvinde i døden” (7.12.2017)
Dansk firma skaffer bæredygtigt internet til ghaneserne (9.12.2017)
Dansk-ghanesisk makkerpar digitaliserer Ghana (11.12.2017)
Dansk-ghanesisk initiativ registrerer Ghanas borgere og køretøjer digitalt (13.12.2017)
Populær ghanesisk popmusiker bruger WhatsApp til at markedsføre sin musik (17.12.2017)
’Afrika er underindekseret’: Ghanesisk app-pioner kortlægger Ghana digitalt (20.12.2017)
Uber hitter i Ghana og Vestafrika (21.12.2017)
Ny ghanesisk app gør Accra mere brugervenlig (23.12.2017)
Ghanesisk droneforening ser store udviklingsmuligheder i brug af droner (27.12.2017)
ACCRA: Appen WhatsApp, som man kan ringe, videoringe og chatte fra via internetforbindelse, er blevet det fortrukne digitale kommunikationsmiddel i Ghana og Afrika – også til at kommunikere med venner og familie i udlandet eller den anden vej. Med 1,3 milliarder aktive bruger månedligt verden over hvoraf en betydelig del findes på det afrikanske kontinent, er det blevet en succes af proportioner. Og den er så populær og brugervenlig, at musikere, dansere og kunstnere er begyndt at promovere deres kunst på den.
En af dem er den ghanesiske popmusiker Gasmilla (som uden for showbizz hedder Miller Lamptey), hvis hit Telemo fra 2015 stor-hittede i Afrika og konstant blev spillet i radioen og overalt fra små gadebeværtninger til de store fashionable klubber. Og nummeret var så populært, at flere andre kunstnere lavede versioner nummeret.
”Jeg bruger Whatsapp til at promovere min musik med, ved at udsende mine musikvideoer gennem videofunktionen. Og så tilføjer jeg folk til grupper og bliver selv tilføjet grupper, hvor jeg så sender mine musikvideoer ud på eller fortæller om hvad jeg er i gang med eller om min nyeste musik,” siger han.
Og han har også med tjenesten fået mulighed for at nå ud til publikummer, som han ellers ikke før ville kunne have nået ud til.
”Jeg har nået nye fans. For ikke kun folk på din kontaktliste kan få ens promoveringer gennem Whatsapp. De grupper som folk laver og tilføjer dig til nu til dags på Whatsapp som for eksempel venners af venner, kan høre og se din musik og give dig en thumbs up eller et skulderklap,” siger han.
Og så har Gasmilla fundet en helt ny måde at inddrage sit publikum på, hvor publikum poster videoer af sig selv, hvor de optræder, danser eller synger til hans musik. Og variationerne er mange. For med appen er det netop muligt at inddrage publikum på en anden og original måde, så der bliver skabt et miljø omkring hans musik.
”Jeg giver folk en udfordring. Med Telemo-hittet opfordrede jeg folk til, at man kunne være den første, der kunne lave en video-optræden til nummeret på Whatsapp og Youtube. Og det tog fart, da jeg begyndte at hashtagge på Youtube, for folk hashtaggede tilbage. Nogle sender så videoerne, de laver til dig eller oploader dem selv med det samme. Det er den nemmeste måde at komme om promovering af ens musik på,” siger han.
”Whatsapp gør det i det hele taget nemmere at promovere sin musik på. Før i tiden skulle man ringe rundt til folk en ad gangen og opfordre dem til at tjekke ens nye sang ud, men med Whatsapp kan man bare sende sin audio-lydfil eller video ud til hele ens kontaktliste med det samme. Her kan jeg opdele kontakterne i grupper og for eksempel kalde dem promotion A, B og C osv., og så får 30 til 60 personer musikken på en gang og med det samme. Så det gør promoveringen meget nemmere,” forklarer Gasmilla, der dog også bruger andre digitale sociale medier i hans promovering.
”Jeg bruger selvfølgelig også andre digitale sociale medier såsom Facebook, Twitter og Instagram, Itunes og Youtube og Spotify, og det gør ligeså også hele promoveringen meget lettere.”
Og med Whatsapp har han også mulighed for at komme hurtigt ud og optræde eller optage musikvideoer via appens GPS-system – en stor fordel i et område af verden, der stort set ikke har husnumre og kun nogle gange vejnavne.
”Med appens GPS-system kan jeg hurtigt komme ud at optræde eller møde til optagelser stort set hvor som helst. Personen i den anden ende skal sådan set bare sende mig koordinaterne, så kan jeg bare springe ind i bilen. Før det skulle man guides hele tiden over telefonen,” siger han og understreger som det vigtigste, at det med appen har været muligt at skabe et miljø omkring sin person og sin musik.
”Hvis du bliver ved med at sende din musik til en bestemt gruppe af mennesker, eksempelvis hver enden uge, så opstår der et miljø med folk, der er vilde med din musik. De bliver så en fast publikumsskare, der videregiver din musik for dig i andre sammenhænge. Så på den måde bliver miljøet omkring dig og publikum en del af promoveringsredskaberne, forklarer han.”
Whatsapp blev udviklet af Facebook og lanceret i 2009 og har månedligt 1,3 milliarder bruger.
Artiklen er lavet med støtte fra Danidas Oplysningsbevilling