REMA 1000 nu i mål med 100% bæredygtig palmeolie

7197044324_f53eca0136_b
Palmeolieplantage på Borneo
Foto: Glenn Hurowitz - Flickr
Thomas Jazrawi

2,6 millioner fodboldbaner. Så stort et areal af regnskoven forsvandt sidste år for at gøre plads til plantager, der dyrker palmeolie, som bruges i dagligvarer som chokolade, shampoo og vaskepulver.

Det skriver REMA 1000 i en pressemeddelelse torsdag. 

For at stoppe den triste udvikling satte REMA 1000 i 2011, som den første danske detailkæde, i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, en målsætning om at anvende 100 % RSPO certificeret palmeolie i REMA 1000 produkterne.

Det er hidtil den mest ambitiøse indsats for 100 % RSPO certificeret palmeolie i Danmark, og i dag kan REMA 1000 med stor glæde meddele, at discountkædens REMA 1000produkter indeholder ansvarligt produceret palmeolie.

”Produktion af palmeolie har en dybt skadelig effekt for regnskoven og miljøet, og det påvirker os alle. Vi er derfor utroligt glade og stolte over at have indfriet vores mål. Nu indeholder alle REMA 1000 produkter ansvarligt produceret palmeolie,” siger Anders René Jensen, Indkøbsdirektør i REMA 1000.

”En flot indsats”

Det flotte resultat vækker stor glæde hos samarbejdspartneren WWF Verdensnaturfonden, der arbejder intensivt på at redde klodens regnskove. I løbet af de seneste tre årtier er der i gennemsnit blevet ryddet ca. 13 millioner hektar skov om året. Det svarer til tre gange Danmarks areal, der forsvinder hvert år.

”Det er en flot og solid indsats, som REMA 1000 har leveret. En indsats, der blandt andet kræver, at man som dagligvarekæde laver om på en række rutiner – også hos leverandørerne. Dagligvarekæden har nemlig i fællesskab med deres leverandører på REMA 1000 produkter sikret, at den palmeolie der er i disse produkter, ikke har regnskov på samvittigheden, og det vækker glæde i WWF Verdensnaturfonden,” siger John Nordbo, Klima- og miljøchef i WWF Verdensnaturfonden.

Arbejdet fortsætter

Selvom kæden, der sælger ”Discount med holdning”, har nået en ny milepæl i deres arbejde med social ansvarlighed, er der meget mere i vente.

”For REMA 1000 er det utroligt vigtigt, at vi kan stå inde for de produkter, vi tilbyder vores kunder, så de får muligheden for at handle ansvarligt og billigt. Miljøhensyn og social ansvarlighed er en naturlig del af vores købmandskab, og vi fortsætter dette arbejde,” slutter Anders René Jensen.

REMA 1000 var den første danske detailkæde, der blev medlem af ”Roundtable on Sustainable Palm Oil” (RSPO), som er en sammenslutning af producenter og NGO’er. Her er målet at fremme en mere bæredygtig produktion af palmeolie.