Sodpartikler koster 491 liv – i timen

girl_smoke_cooking
En kvinde i Bhutan har tændt op for at lave mad, mens en lille pige ser på i det røgfyldte rum.
Foto: Dazin
Forfatter billede

Hvert minut dør otte mennesker rundt om i verden på grund af sodpartikler, der bliver skabt når man tænder op med urent brændsel.

Ikke alene er sodpartikeludledning en enorm sundhedstrussel, der dræber tre gange så mange mennesker som AIDS, det er også en trussel mod klimaet – dels på grund af udledning af partikler og CO2, dels fordi brugen af brænde medvirker til afskovning.

Til trods for det er madlavning over åben ild et meget udbredt fænomen, blandt andet i de fattigste husholdninger i Bhutan.

Fattigdomsbekæmpende koncept

I Bhutan har organisationen DAZIN – hvis navn betyder “at tage sig af” på bhutanesisk – sat sig for at løse problemet.

Det skal ske ved at leje komfurer ud til de fattige – og DAZIN tager ikke penge for det, men folk i Bhutans landdistrikter skal aflevere deres skovaffald til DAZIN i stedet for at brænde det af, som de plejer.

DAZIN omdanner affaldet til et effektivt brændsel, og bhutaneserne modtager til gengæld en del af brændslet samt en forgasningskomfur, som øger forbrændingseffektiviteten med 84 procent.

“Konceptet er økonomisk cirkulært, sundhedsfremmende, klimavenligt, skovbevarende og fattigdomsbekæmpende,” skriver Peter Martin Jakobsen, der er med til at opbygge DAZIN i Bhutan, i en mail til Globalnyt.

Han forklarer, at den høje effektivitet skaber et overskud af brændsel.

Dette overskud bliver solgt til den urbane befolkning til en meget konkurrencedygtig pris. Indtjeningen går tilbage i DAZIN-kooperativet og skaber mulighed for uddeling af flere ovne til flere fattige.

DAZIN omfordeler på den måde fra by til land, giver arbejde til lokale folk ved briketpressen, sikrer bedre helbred særligt for kvinder og børn, mindsker sliddet ved brændeindsamlingen og giver tid til indtægtsskabende aktivitet.

Ejerskabet forankres lokalt og skaber derved arbejdspladser og stimulerer lokal økonomi, siger Peter Martin Jakobsen.

Brug for 40.000 dollars

DAZIN har tidligere modtaget priser for organisationens projekt, blandt andet innovationspriser fra det danske erhvervsministerium, svenske Sida og den amerikanske isfabrikant Ben & Jerry, der uddeler priser til iværksættere med bæredygtige ideer.

Nu er DAZIN i gang med en crowdfunding-kampagne, hvor organisationen forsøger at indsamle 40.000 dollars til bl.a. at få 400 komfurer ud til endnu flere fattige familier.

Foto: DAZIN

I skrivende stund er lidt over halvdelen (52 procent) af beløbet samlet ind. Vil du give et bidrag, kan du klikke her.

Vil du læse mere om DAZIN, kan du klikke her.