Til kamp for klitoris

skaermbillede_2018-03-22_kl
I filmens åbningssekvens ses en pige løbe alene igennem det udstrakte landskab, væk fra truslen om omskæring og hen til de sikre omgivelser i Safe House
Foto: Screenshot fra In the Name of Your Daughter
Forfatter billede

22. marts 2018

In the Name of Your Daughter

Instruktør: Giselle Portenier

84 min.

Filmen vises på Cecil Hotel søndag d. 25. marts kl. 17:00

Læs mere om filmen og køb billetter her

Det er sidste dag inden den årlige omskæringssæson i december, hvor børnene får fri fra skole. Rhobi Samwelly, der kæmper for pigers rettigheder i Tanzania, er taget med sit hold ud på en skole i det nordlige Tanzania for at holde et oplæg om de fysiske følgevirkninger af Female Genital Mutilation (omskæring af piger).

Efter oplægget spørger de ud i klassen, om nogle af pigerne har en formodning om, at de skal omskæres i den kommende måned. Et par piger melder sig forsigtigt og fortæller, at de ikke har lyst til at blive omskåret, men at deres forældre holder fast i at de skal gennemføre ritualet.

Den dag tager pigerne ikke hjem til deres familie efter skole. I stedet tager de med til det Safe House, som Rhobi har grundlagt. Her beskyttes pigerne og deres ret til at bestemme over deres egen krop. Og herfra starter arbejdet med at få pigerne tilbage til deres forældre, men under betingelse af, at familien opgiver omskæringstraditionen.

Rhobi Samwelly er filmens ‘heltinde’, der kæmper en utrættelig kamp for pigers rettigheder. Hun blev selv omskåret som ung pige, og forblødte så meget, at hun var ved at miste livet. I dag kæmper hun for, at piger i Tanzania ikke skal gennemgå det samme som hende. Sideløbende med at hun bringer pigerne i sikkerhed, arbejder hun for at ændre de strukturer, der fastholder og legitimerer omskæringen af piger.

Latter, tårer og forundring

Pigerne får uddannelse i deres rettigheder mens de er i Safe House


Foto: Screenshot fra In the Name of Your Daughter
In The Name of Your Daughter følger pigerne helt tæt på, og giver et intimt indblik i deres forhistorie og de nye venskaber, der dannes i Safe House. Nogle af pigerne er blevet hentet af Rhobi, andre er selv flygtet hjemmefra og kommet hertil.

I deres ansigter ses forvirring og afmagt, men der er også plads til latter, når de forundres over de voksnes traditioner. Hvorfor omskære sin 8-årige datter og gifte hende væk, når hun endnu ikke har bryster, hun kan amme et barn med?!

Især den 12-årige Rosie udmærker sig blandt pigerne. Hun er en ildsjæl og kæmper med en blanding af et unikt klarsyn og fantasifuld naivitet hårdnakket mod FGM. For eksempel stiller hun spørgsmålet:

”Hvorfor skal vi fjerne klitoris, som Gud har gjort sig så stor umage med at skabe?”.

Men hun ser også dybere nuancer af problemstillingen, når hun siger til sin mor:

”Det er ikke dig, jeg afviser, det er FGM”. Det er ikke altid nemt for at forstå for de voksne, der oplever børnenes flugt som en forkastelse af familien og stammen.

En omskåret kvinde er gifteklar

Omskæringen markerer overgangen fra barn til voksen, og pigerne anses for gifteklar, så snart de har gennemgået ritualet. Omskæring er derfor ikke kun problematisk, fordi det er et overgreb på pigernes ret til at bestemme over deres egen krop og et farligt indgreb forbundet med store risici.

Det er også meget unge piger der udsættes for omskæring og tidlige ægteskaber


Foto: Screenshot fra In the Name of Your Daughter
Det er også et stort problem, fordi det afbryder pigernes skolegang og uddannelse. At blive gift ung reducerer pigernes muligheder til kun at blive husmor i en (ofte ældre) mands hushold. Og som filmen så fint skildrer, har mange af pigerne har større ambitioner og drømmer for eksempel om at blive pilot, læge eller politiker.

Omskæring er altså ikke kun et fysisk indgreb, men er også et indgreb, der  fastholder kønsrollemønstre og bestemte forestillinger om kvinders seksualitet. En kvinde, der ikke er omskåret, anses for at være promiskuøs. To unge drenge, som Rhobi snakker med på et marked, ved dog godt, at også kvinder, der er omskåret, kan være deres partner utro. Men den veletablerede myte lever alligevel videre, og de unge drenge vil begge to giftes med omskårne piger.

Politiet sættes ind

I Tanzania er det ulovligt at omskære piger. Alligevel er det stadig en udbredt praksis hos mange stammer, blandt andet hos kuria’erne og maasai’erne, der lever i det nordlige Tanzania. Kampen mod omskæring er således nødt til at ske i et samarbejde med politiet, der håndhæver landets love, og i In the Name of Your Daughter er det den stærke politikvinde Sijali, der viser, hvordan dette arbejde kan gøres.

Hun udviser myndighed og stålfasthed, når hun fortæller forældrene, at de ikke kan få deres barn igen, med mindre de skriver under på en kontrakt, der fastslår, at de aldrig vil omskære en pige igen. Og at de risikerer op til 10 års fængsel, hvis de fortsætter deres tradition.

Piger er penge

Trods en skærmpet politiindsats, viser filmen dog også, at traditioner ikke så nemt lader sig ændre, når de er centrale for den økonomiske cirkulation, som ikke kun pigernes familie har aktier i.

Det er ikke nemt at ændre på en kulturel praksis, som er en del af et økonomisk system


Foto: Screenshot fra In the Name of Your Daughter
De fattige familier har et økonomisk incitament til at fortsætte omskæringen, når en omskåret pige kan få næsten det dobbelte antal køer i brudepris i forhold til en ikke-omskåret pige. Men ceremonien i forbindelse med omskæringen skaffer også penge til skræddere og musikudlejere, der derfor ser afskaffelsen af traditionen som et økonomisk tab for dem.

I kampen mod FGM er man altså også nødt til at tage højde for de økonomiske aspekter, der ikke kun eksisterer omkring giftermålet men også hele omskæringspraksissen. Desværre viser filmen ikke, hvordan Rhobi og hendes team tackler denne udfordring.

I det hele taget fylder økonomiske baggrundsoplysninger utroligt lidt. Hvem er donorerne bag Safe House og hvem styrer pengene? Rhobi præsenteres som initiativtager, men som seere mangler vi informationer om maskineriet bag. Hvem får det hele til at løbe rundt, og hvor meget har udenlandske donorer indflydelse på Safe House og Rhobis arbejde?

Det giver filmen et blindt punkt, som kan skade dens troværdighed. Filmen er derfor stærkest, når vi hører de unge pigers stemmer, mærker deres smerte og ser dem kæmpe modigt for at overbevise deres forældre.