Ghana digitaliseres
Den globale digitale tidsalder har førhen forbigået store dele af Afrika syd for Sahara. Men nu har internationale og lokale aktører fået færden af de mange muligheder for udvikling, der ligger i digitale løsninger i takt med at flere får internet og smartphones.
Og i Ghana går det særligt stærkt, hvor både opfindsomme iværksættere og store ambitiøse offentlige-private partnerskaber udvikler landets sektorer digitalt.
I december bringer Globalnyt en serie på ti artikler fra Ghana af journalist og kommunikationskonsulent hos det dansk-ghanesiske firma Margins Group Mads Fleckner om de mange nye digitale tiltag og løsninger inden for Ghanas forskellige sektorer.
Seriens artikler
Ngo’er: ”At sende en fødende kvinde der bløder videre er at sende en kvinde i døden” (7.12.2017)
Dansk firma skaffer bæredygtigt internet til ghaneserne (9.12.2017)
Dansk-ghanesisk makkerpar digitaliserer Ghana (11.12.2017)
Dansk-ghanesisk initiativ registrerer Ghanas borgere og køretøjer digitalt (13.12.2017)
Populær ghanesisk popmusiker bruger WhatsApp til at markedsføre sin musik (17.12.2017)
’Afrika er underindekseret’: Ghanesisk app-pioner kortlægger Ghana digitalt (20.12.2017)
Uber hitter i Ghana og Vestafrika (21.12.2017)
Ny ghanesisk app gør Accra mere brugervenlig (23.12.2017)
Ghanesisk droneforening ser store udviklingsmuligheder i brug af droner (27.12.2017)
ACCRA: Uber vinder indpas i Afrika i takt med udbredelsen af internet og smartphones, og for en af chaufførerne passer Uber-jobbet perfekt ved siden af hans dagarbejde.
Kwasi Bennie kører Uber-taxa hver dag syv dage om ugen fra klokken 17 til klokken 23 i Accra. Og som alle andre Uber-chauffører verden over, lægger han egen bil til – en ret pæn og velholdt Mercedes, der ser ud til at have undveget de værste og nærmest obligatoriske sammenstød i den afrikanske hovedstad, hvor de fleste af bilerne ligner stanniol, der har været krøllet sammen og forsøgt rettet ud igen. Sæderne er også rene og fri for de slagger af støv og snavs, man ofte finder i de konventionelle taxaer her, og så virker bilens aircondition.
”Jeg udnytter min tid optimalt med at køre Uber-taxa, i stedet for hvis jeg skulle køre almindelig taxa, for her er ikke så meget spildtid,” siger Kwasi Bennie.
”Jeg skal nemlig ikke køre rundt og forsøge at kapre kunder eller sidde i bilen et sted og vente på at der dukker potentielle kunder op. Her viser kunderne sig med det samme i det område, jeg er i, så straks jeg tænder for min Uber-app på min mobiltelefon og jeg kan med det samme byde ind på kørsler.”
Kan have to jobs som Uber-chauffør
Og det fungerer godt for ham, at køre fra sen eftermiddag til sen aften, for han driver egen virksomhed om dagen.
”Jeg driver en fiskefarm om dagen, så det passer perfekt med at kunne køre om aftenerne og faktisk også udnytte min bil fuldt ud i stedet for at den bare skal stå stille,” siger Kwasi Bennie, der drømmer om på længere sigt at drive sit eget transportfirma med kørsel af tungere gods end mennesker.
Og det er ikke kun nemmere og mindre tidskrævende for chaufførerne – kunderne kan mærke en væsentlig forskel.
En af dem er Efya Owusu, der er en ivrig bruger af Uber-tjenesten, når hun skal rundt i Accra, hvor taxaer er den mest nærliggende transportmulighed. For offentlige transportmidler som busser og tog er ikke særligt udbredte eller velfungerende her.
”Med Uber behøver jeg ikke at stå i vejsiden og vente på, at der dukker en taxa op. Du kan bestille den direkte fra app’en, hvorefter de ringer dig op og spørger om detaljerne, om hvor du befinder dig. Og så er bilerne meget renere og velholdte og sikrere at køre i,” siger Efya Owusu.
”App’en viser også prisen på turen, før du bestiller. Med de traditionelle taxaer kan du stå og forhandle i en evighed med op til flere taxaer, før du finder en rimelig pris, og priserne kan være meget svingende, og så er det ikke altid, at de vil køre dig hen til din ønskede destination. Prisen på en Uber-taxa kan dog også godt være urimelig høj, hvis der ikke er nogen chauffør i dit område, og det sker ofte, fordi der ikke er så mange af dem endnu.”
Ikke altid gode oplevelser med kunder og chauffører
Men tjenesten er ikke kun fryd og gammen i en storby, hvor man ikke har husnumre, men må bero sig på lokale pejlemærker som restauranter eller karakteristiske bygninger. Og både Kwasi og Efya har haft dårlige oplevelser.
”De fleste af chaufførerne er flinke, men to ud af 10 er det ikke. Jeg oplevede for eksempel engang, at chaufføren ikke ville køre mig helt hen til min destination og ville sætte mig af. Det var sent om aftenen og jeg nægtede. Det var ret ubehageligt.” fortæller Efya Owusu.
”Og så er det ikke alle chauffører, der ved hvordan man skal bruge positioneringssystemet og andre møder slet ikke op ved kunden. Men man kan se på sin telefon, hvor de kører rundt, og hvis det tager for lang tid, har man ret til at aflyse chaufføren.”
Og for Kwasis vedkommende har han oplevet både at skulle skændes med en kunde og en kunde, der ikke havde penge til at betale for turen med.
”Engang kørte jeg en kvinde, der midt på turen begyndte at diskutere med mig og ikke ville betale den faste pris, som turen kostede, selvom hun jo kendte den fra starten. Hende satte jeg af,” siger Kwasi, der tjener cirka 300 ghanesiske cedis (450 kroner) hver dag og bruger 50 cedis (75 kroner) på benzinen.
”En anden gang kørte jeg en mand, der slet ikke havde penge, selvom han jo også udmærket vidste, hvad turen kostede, da han bestilte mig.”
Uber-tjenesten fungerer ved at chaufføren har en konto hos Uber, der tager 25 procent af indtægten fra alle chaufførens kørsler. Pengene går ind på chaufførens konto, og hvis chaufføren i en periode får mange kontantbetalinger, skal denne indbetale et depositum til kontoen, som Uber kan trække deres andel fra. Hvis kunden betaler med betalingskort, bliver dette automatisk registreret hos Uber og kan bruges ved fremtidige kørsler.
Kunden har også en konto, den kan indbetale penge på og som der automatisk bliver trukket fra ved kørsler. Kunder kan også skrive og klage til Ubers help center over chauffører, der kommer for sent eller opfører sig dårligt og som kan blive ekskluderet fra at køre. Kunder kan inden for fem minutter gratis afbestille sine bestilte kørsler ligesom, man kan afbestille eller få tilbagebetalt sit bestillingsbeløb, hvis chaufføren ikke dukker op til tiden eller ringer til kunden og spørger om detaljer for mødested.
Der har endnu ikke været officielt kendte stridigheder mellem de traditionelle taxaudbydere og Uber eller konflikter med ghanesisk lovgivning, siden selskabet begyndte at operere på det ghanesiske taxamarked i 2016.
Artiklen er lavet med støtte fra Danidas oplysningsbevilling.