Udvidet Suez-kanal også en fordel for Mærsk

suezcanal4_bydanielcsorfoly
Containerskib på vej gennem Suezkanalen
Foto: Daniel Csörföly, Wikicommons
Forfatter billede

I øjeblikket må den danske rederikoncern betale mere end 500.000 dollars, hver gang et skib skal gennem kanalen. Det er uklart, om den pris bliver ændret.

Den nye kanal består af et helt nyt parallelt 35 km langt spor ved siden af den eksisterende 164 km lange kunstige vandvej. Samtidig bliver yderligere 37 km af den eksisterende kanal udvidet og gjort dybere.

Det betyder, at skibene kan sejle i begge retninger og at op mod 97 fartøjer kan sejle igennem den mod 49 før udvidelsen.

Per Goltmann, professor ved DTUs bygning og anlæg, siger ifølge DR online torsdag, at “den gamle Suez-kanal minder lidt om en et-sporet kommunevej. Med den nye udvidede kanal får man en tosporet landevej”.

Maersk Line anslår overfor Berlingske, at den gennemsnitlige sejltid forkortes fra 18 til 11 timer.

Maria Skipper, underdirektør i Rederiforeningen, siger til DR online:

“Ved at sejle gennem Suez-kanalen frem for rundt om Afrika sparer man 8.900 kilometer, og når man sparer transporttid, sparer man også brændstof, som udgør en betragtelig del af et skibs omkostninger”.

Leder af analysefirmaet BMI Research, Michelle Berman, peger dog på, at fart ikke længere er den vigtigste faktor for de store containerskibe:

“Bådene bliver bare større og større og kan fragte flere containere”, siger hun til Bloomberg, og gør gældende, at omkostningerne ved at have de store skibe er vigtigere for rederierne.

Maersk Line betalte alene i fjor næsten fem milliarder kr. i afgifter for at sejle gennem kanalen. Det svarer til 14 procent af kanalens samlede indtægter på godt 36 mia. kr., anfører Berlingske.

Kanalen var lukket efter seks-dages krigen i 1967, men blev genåbnet i juni 1975 efter et omfattende arbejde med at fjerne miner fra konflikten.

Siden har Suez-kanalen været åben og er blevet udbygget talrige gange: Den er både blevet bredere og dybere.

Kanalen stod oprindeligt færdig i 1869.