Nik Bredholt
Nik Bredholt (f. 1966) er Sekretariatsleder i Religion & Samfund (Resam).
Han har arbejdet med udvikling og nødhjælp de sidste 23 år, hvoraf de 13 er blevet tilbragt i udlandet med bopæl i Rom som Nødhjælpskoordinator for Caritas Internationalis, i Nairobi som Regional Nødhjælpskoordinator for CAFOD, og i London, som leder af nødhjælpskontoret i CAFOD.
Han har været Programchef i Danmission og derefter udsendt som Regionsleder i Afrika også for Danmission, og er aktiv i debatten om dialogarbejdet og religions rolle i samfundet.
Situationen på Zanzibar minder lidt om katten i rummet uden kattelem. Det er ikke oppositionslederen, Maalim Seif (fra partiet CUF, red.), som opfører sig kælent, om end han faktisk ligner en kat, men det er den stærkt frustrerede politiske opposition, han er leder af, som har været føjelig meget længe, men som har mindre og mindre rum, hvor frustrationen kan komme ud.
Der er spændinger under overfladen, særlig på Pemba og andre af de mindre øer som Tumbatu ud for den nordlige kyst af Unguja. På Tumbatu har der været flere tilfælde, hvor huse, som tilhører politiske modstandere, er blevet brændt af.
På Pemba har politisk vrede fået folk til at brænde afgrøder af, og handlende nægter at sælge til folk, der åbent har en anden politisk observans. Et besøg på Pemba af muftien over Zanzibar fik en kølig modtagelse, hvorimod et besøg af lederen af oppositionen, på trods af forbud fra politiet, fik en heltemodtagelse, hvor folk havde taget opstilling i gaderne fra lufthavnen til byen Wete, hvor han skulle til møde.
Samtidig er politiske demonstrationer blevet forbudt. Selv indendørs møder kan politiet finde på at bryde op. Oppositionslederen er flere gange blevet afhørt af politiet for kritiske udtalelser om den siddende regering. Han har bl.a. anbefalet, at befolkningen udøver civil ulydighed over for den offentlige administration.
Loven om “cyber-forbrydelser” fra sidste år begrænser, hvad der kan siges på de sociale medier, og flere er blevet anklaget for at bryde denne lov med Facebook-opdateringer, der indikere en anden forståelse af valget på Zanzibar i oktober sidste år og igen i marts i år, end den officielle forklaring.
Når det politiske spektrum lukkes, skal der findes andre udveje. Desværre vælger nogen den voldelige vej! Blandes den vej med religion bliver det en farlig cocktail, som kun forstærkes af, at de religiøse autoriteter er underlagt det politiske niveau og derfor, i en politisk krise som den nuværende, mister deres legitimitet. Den afvisende modtagelse af muftien på Pemba viser netop dette med al tydelighed. På Zanzibar, hvor omkring 95 procent er muslimer, er det religiøse helt centralt i alt hverdagsliv.
Det inter-religiøse center på Zanzibar (ZANZIC), som Danmission støtter, arbejder på at skabe andre rum: Et alternativ til vold, hvor folk kan mødes, og samtaler finde sted.
Et af de steder er ZANZICs inter-religiøse fodboldhold, som netop er rykket op i 2. division. Dramagrupper for unge er også sådan et rum. Endelig er der det religiøse undervisningssystem, som de islamiske koranskoler, der har rigtig mange elever. Her forsøger ZANZIC også at få en dialog om fredelig sameksistens og konfliktløsning. Lykkes det, kan man komme langt.
Netop nu er det ramadan og tid til bøn i moskeen om dagen og familiekomsammen om aftenen, men i starten af juli er det slut. Hvad sker der så, må man spørge?
For katten skal have mulighed for at få afløb for sin vrede og sin frustration, for ellers risikerer katten at bide!