Kukula Seed
Kukula Capital har eksisteret og lavet investeringer i Zambia siden 2009. Kukula Seed er en incubator under Kukula Capital, som fokuserer på at investere i og udvikle nye projekter. Kukula har bl.a. modtaget støtte fra det britiske Department for International Development (DFID).
.faktabokse{ width:40%; float:right; } .faktaboks { border:1px solid #d1d1d1; color:#000; background:#eee; padding:15px; float:right; margin-left:15px; margin-bottom:15px; } .faktaboks h2{ color: #334752; } @media (max-width:768px){ .faktabokse{ width:100%; float:left; } .faktaboks{ margin-left:0; } .faktaboks p{ font-size:13px; } .faktaboks h2{ font-size:1.2rem; } .faktaboks img{ max-width:50%; margin: 0 auto; display: block; } }
I denne måned åbnede den første Green Dairy butik i Solwezi, Zambia, hvor zambianerne nu kan købe frisk mælk, som er produceret lokalt på Green Dairy’s farm.
Baggrunden for projektet er et større markedsstudie, som den zambianske kapitalfond Kukula Seed lavede i 2015 indenfor landbrugssektoren. Her fandt man, at særligt markedet indenfor mælk var interessant i Zambia.
Dette er blandt andet ført til projektet Green Dairy, som er et samarbejde mellem kapitalfonden Kukula Seed med flere danskere i teamet og den tekniske partner Clifton Meadows.
Vægt på lokal produktion og salg
I projektet Green Dairy er Kukula Seed gået sammen med Clifton Meadows, som sørger for al teknisk kompetence i forhold til kvæget og malkningen. Derudover kommer Green Dairy’s kvægbestand fra deres farm i Sydafrika.
Hvor Green Dairy-butikken i de første par uger har solgt omkring 350 liter per dag, så er forventningen, at hele produktionen fra Green Dairy-gården (omkring 950 liter per dag) ville kunne sælges fra 1. november.
Niels Bojsen, Managing Director i Kukula Seed fortæller om projektet Green Dairy, og hvordan tanken bag er at producere og sælge lokalt:
”Tanken bag Green Dairy er at producere og sælge lokalt. Det giver os mulighed for at levere et frisk produkt til markedet og fordi salget foregår direkte igennem egne mælkebutikker, så kan vi også sælge varen billigere og stadig have en fornuftig margin.”Høje ambitioner
Selve mælken produceres på Green Dairy-farmen i området, hvor mælken malkes med håndkraft og bliver pasteuriseret og homogeniseret.
Markedsføringen foregår bl.a. via brochurer på markederne i Solwezi.
Niels Bojsen er optimistisk:
”Hvis man har et godt produkt til en rimelig pris og kan levere kontinuerligt, så er det ikke svært at sælge.”
Ambitionerne er høje for projektet, hvor man regner med at have 300 producerende køer inden udgangen af 2019.
Ifølge Niels Bojsen er planen følgende:
”Produktionen skal sælges lokalt igennem egne mælke-butikker samt enkelte større aftagere (catering firmaer til minerne, m.v.). Derefter vil vi begynde at kigge på eksportmuligheder til Den Demokratiske Republik Congo, som ligger 1,5 times kørsel væk. I forhold til arbejdspladser, så vil vi forvente omkring 30 fast arbejdspladser fra udgangen af i år og omkring 50 i 2019.”
Langsom opstart
Der er 220 stykker kvæg på farmen, hvoraf 56 af dem producerer mælk.
For resten af året er planerne at få gang i Green Dairy-butikken, men også at få styr på det daglige processer og blandt andet få forberedt vejanlæg ved farmen, inden regnsæsonen melder sig.
Nogle af de praktiske udfordringer, som projektet har mødt, fortæller projektleder Peter Bojsen nærmere om:
”At starte fra bunden er aldrig helt nemt, der er en masse praktiske foranstaltninger som ikke på plads, såsom infrastruktur. Det gør, at specielt opstartsfasen går langsomt, fordi de ting man normalt tager for givet, såsom elektricitet, vand etc. ikke er til rådighed. Dog, når man først har fået basis-infrastrukturen oppe at køre, går det stærkt!”
Selvom man har oplevet 1700 mm regn fra december til april, og vejrforholdene til tider har voldt problemer, så udtaler Peter Bojsen:
”Vejret har spillet en rolle, men med den rette planlægning kan man vende det til en fordel og ikke en ulempe.”
Mangel på kvalificeret arbejdskraft
Et af de største problemer, som Green Dairy oplever er dog ikke vejret eller praktiske problemer med gården, men problemer med at få kvalificeret arbejdskraft. Der har Green Dairy dog taget sagen i egen hånd og oplærer sine egne folk helt fra bunden på Green Dairy-farmen.
”Kvalificeret arbejdskraft er generelt svært at finde i Zambia, og Green Dairy projekt har ikke været nogen undtagelse. Derfor har vi selv valgt, at oplære vores folk ude på farmen. Det har derfor været vigtigt at fokusere på, at have et stærkt management hold. Så vi derigennem kan videregive viden tilbage til de ansatte. Vi prøver så vidt muligt at sikre, at alle medarbejder kommer rundt på alle processerne omkring produktionen af mælken. Forstået sådan, at hver medarbejder lærer at malke, inseminere blande foder osv. Dette vil over tid sikre, at vi får et stærkt og vidende hold, som kan bidrage positivt til farmen.”
Læs mere på www.kukulaseed.com