Ecuador i banankrig med tyske discountforretninger

close-up-view-of-a-number-of-ripe-bananas-on-market-725x522
Aldis priser på bananer er så lave i Tyskland, at verdens største bananeksportør ikke vil levere til supermarkedskæden.
Foto: Pixnio Public Domain.
Laurits Holdt

22. februar 2019

Med en pris på helt ned under én euro for et kilo bananer har den tyske discountgigant Aldi skabt vrede i Ecuador, der er verdens største eksportør af bananer.

Ifølge Deutsche Welle (DW), som bringer historien, har landet årligt indtægter på tre milliarder dollars fra eksporten og står for knap en fjerdedel af verdens bananer.

Når Aldi presser prisen i bund, så truer det Ecuadors eksportindtægt og landet forsøger derfor at samle de bananeksporterende lande i en fælles organisation, som kan stå sammen om at kræve højere priser.

DW skriver videre, at Ecuador nu nægter at sælge bananer til Aldi, så længe prisen er for lav.

En anden tysk discountkæde Lidl er gået den modsatte vej og meddelte i efteråret 2018, at den arbejder på at alle de bananer, som dens butikker sælger, skal være fairtrade.

Håbede på dominoeffekt

”Vi havde håbet på en dominoeffekt, så andre ville følge Lidl. Det er chokerende, at se det nærmest modsatte ske,” siger direktøren for den tyske fairtradeorganisation Transfair, Dieter Overath.

En anden organisation, Fairtrade International, har regnet ud, at en kasse med 18 kilo bananer skal koste mindst 9,45 dollars for at sikre bønderne en hæderlig løn og mulighed for at leve op til moderne økologiske standarder.

Men fra visse dele af discountbranchen forsøger man ifølge Fairtrade International på at presse prisen ned under 4,50 dollars pr. kasse.