For hvert år en pige bliver i skolen, stiger hendes indkomst med cirka 10 procent som voksen. Det ses blandt andet i rapporten “The Economic Impacts of Learning Losses” fra 2020 om Covid-19s påvirkning på skolegang og de efterfølgende økonomiske tab heraf. Uddannelse er altså den direkte vej til formue og selvstændighed.
Jeg har selv oplevet skellet mellem ægteskab og uddannelse, da jeg boede hos en familie i landsbyen Zifere i det sydøstlige afrikanske land Malawi. Lysten til videre uddannelse var til stede, men økonomien eller et ægteskab kunne bremse denne mulighed for at skabe et selvstændigt liv. Jeg boede hos en kærlig familie i et murstenshus med sivtag og separat køkken og bad. Vi var tit samlet ved det lille spisebord i husets største rum, når mørket faldt på, og vejret blev køligere udenfor. Min værtsfar fortalte mig her adskillige gange, at han ville sikre sin datters skolegang. Det var vigtigt, at hun kom af sted i dag, og det var vigtigt, at hun kunne blive i skolen så lang tid som muligt.
Fattigdom tvinger piger i forhold
For unge kvinder og piger fra fattige landsbyer i Malawi er det i dag usikkert om fremtiden ligger i skolen eller hjemmet grundet stigende teenagegraviditeter og ægteskaber under coronanedlukningen, beretter Dunia Mphande og Francis Botha, der er en del af ACT Alliance gennem Norwegian Church Aid og DanChurchAid Malawis Joint Country Programme, og som jeg har talt med om situationen.
Under skolenedlukningerne i det akademiske år 2019/2020 er 4.092 elever droppet ud af skolen som et resultat af graviditet eller tidligt ægteskab. 3.923 af disse var piger, hvoraf omkring to tredjedele blev gravide og en tredjedel gift, oplyser Agnes NyaLonje, uddannelsesminister i Malawi.
Dunia Mphande beskriver, at der er et ønske om skole blandt piger og kvinder, men at skolegangen bliver presset fra forskellige sider herunder kulturelle barrierer, gruppepres og økonomi. Det er særligt økonomien, der får pigerne ud i et forhold til en mand, da dette er den eneste måde at sikre en økonomi, der kan skaffe til dagen. Målet med skolegang er derfor at skabe en economic empowering – en økonomisk selvstændiggørelse, så pigerne ikke bliver tvunget ud i et forhold.
Skolegang skaber økonomisk selvstændighed
Piger og kvinders skolegang er altså vigtig for fremtidsmulighederne og et selvstændigt liv. Årtiers kamp for ligestilling og kvinders skolegang er i dag truet af Covid-19, og det er derfor vigtigt at holde fast i initiativer, der sikrer kvinders selvstændiggørelse.
Det er altafgørende med initiativer med rod i civilsamfundet samt en lovgivning, der styrker kvinders selvstændighed. For selvom Danmark har de økonomiske midler til at vaccinere og holde skolerne åbne, er dette ikke muligt i samme grad i store dele af verden – herunder Malawi. Det er derfor særligt vigtigt i en tid med en pandemi at vedholde et internationalt udsyn og samarbejde, så vi ikke taber årtiers fremgang i uddannelse. Hvis vi holder fast, kan piger og unge kvinder, som min værtssøster, forblive i skole og skabe det liv, de ønsker – og ikke få et liv, der er bestemt af, at der ikke var penge nok.
Rikke Høier Jeppesen er frivillig i Folkekirkens Nødhjælps Ungdom og antropologistuderende ved Aarhus Universitet.