30 organisationer og virksomheder fra hele landet har delt deres erfaringer fra både globale og lokale partnerskaber, hvor humanitære organisationer og virksomheder har bragt deres kernekompetencer sammen for at udvikle nye løsninger, nye forretningsmodeller, nye markeder og ny viden.
Folkekirkens Nødhjælp har i mange år bekæmpet sult og fattigdom i samarbejde med danske virksomheder.
Tørke og masser af vand i undergrunden
Malawi er hårdt ramt af klimaforandringerne, og tørke truer mange småbønder på eksistensen. I 2009 ændrede et samarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp og Grundfos fuldstændig Flora Banda og hendes naboers liv. Et solcellepanel driver en Grundfos-pumpe, som overrisler 150 familiers marker. I dag kan bønderne i Champira høste op til tre gange om året, de har fået såsæd til nye og mere robuste afgrøder, og familierne dyrker så meget, at de kan sælge af overskuddet.
Der er i det hele taget mange bliktage i Champira i forhold til nabolandsbyerne, og bønderne er langt mindre sårbare over for klimaforandringerne end mange af deres landsmænd.
I samarbejdsperioden har Bilka solgt særlige Malawi-varer, bl.a. bamser, brød, beklædningsgenstande og indkøbsposer, inddraget ansatte som ambassadører i deres egne varehuse og opfordret leverandører til at engagere sig i projektet. Indsamlingsresultatet har nået imponerende 20 millioner kroner.
Den nye guide fokuserer på ni centrale temaer og en række cases. Målet er at hjælpe virksomheder og organisationer uden om de værste faldgruber, der ofte opstår, når sektorer skal arbejde sammen på tværs.
Guiden er gratis tilgængelig for alle på www.access2innovation.com/theguide sammen med en række cases, skabeloner og andre redskaber.